Uusimmat

JSN:lta langettava mm. Aku Ankalle

Julkisen sanan neuvosto käsitteli helmikuun kokouksessaan torstaina kymmenen kantelua, joista peräti seitsemän päätyi langettavaan päätökseen.

JSN:n tiedote 26.2.:

Aku Ankka, Tuulilasi ja Helsingin Sanomat saivat neuvoston huomautuksen piilomainonnan vuoksi. Aku Ankka ei ole ollut aiemmin neuvoston käsittelyssä eikä Tuulilasikaan pariin kymmeneen vuoteen. Iltalehti ja Ilta-Sanomat saivat langettavan päätöksen virheen korjauksen puutteista, Me Naiset toimittajan toimimisesta omassa asiassaan ja Yleisradion Silminnäkijä samanaikaisen kuulemisen laiminlyönnistä.

Vapauttavat päätökset menivät Seiskalle lainaamisesta, Salon Seudun Sanomille vastineasiassa ja Yleisradion uutisille virheen korjauksesta.

JSN päätti perustaa työryhmän miettimään ja yhtenäistämään tiedotusvälineiden julkaiseman maksetun sisällön termistöä, joka aiheuttaa hämmennystä lukijoiden keskuudessa ennen kaikkea verkossa.

”Vakiintuneet ilmaisut kuten mainos ja ilmoitus ovat selkeitä ja kertovat lukijalle, että kyseessä on ulkopuolisen maksama aineisto. Tiedotusvälineen käyttäjälle ei saa jäädä epäselvyyttä siitä, klikkaako hän luettavakseen ja katseltavakseen mainoksen vai toimituksen tekemän jutun”, JSN:n puheenjohtaja Risto Uimonen korostaa.

Työryhmän on tarkoitus saada esitys neuvoston käsittelyyn kevään aikana.

Langettavasta linkki originaalijuttuun

Neuvosto keskusteli kokouksessaan myös langettavan päätöksen julkaisuohjeesta, joka lähetetään päätöksen mukana päätoimittajalle. JSN piti hyvänä täsmennystä, jonka puheenjohtaja on päättänyt lisätä julkaisuohjeeseen. Uusi kohta kuuluu seuraavasti: ”JSN edellyttää, että langettavasta päätöksestä tehdään linkki sen aiheuttaneeseen juttuun ja jutusta linkki langettavaan päätökseen siten, että lukija löytää linkit vaivattomasti. Esimerkiksi: ”Lue langettavaan päätökseen johtanut juttu” ja ”Tästä jutusta Julkisen sanan neuvosto antoi xx. xx. xxxx langettavan päätöksen”.”

Tehty täsmennys johtuu siitä, että esimerkiksi langettavan päätöksen aiheuttanut virheellinen juttu saattaa jäädä verkkoon alkuperäisessä muodossaan, eikä lukijalla ole tietoa olennaisesta asiavirheestä, joka toimituksen olisi pitänyt neuvoston mielestä korjata. Täsmennys julkaisuohjeeseen astuu voimaan heti.

Kommentit:      Pj. Risto Uimonen 040 552 0206

Lisätiedot:        Neuvoston toimisto 09 135 7494

Alla tiivistelmät neuvoston päätöksistä. Ensimmäinen numero on päätöksen juokseva numero tänä vuonna. Suluissa oleva numero kertoo kantelun käsittelyajan vuorokausissa. Viestin lopussa on kolme graafia, jotka kertovat tunnuslukuja neuvoston toiminnasta. Langettavat päätökset on lihavoitu.

7 (149) Yleisradio

5603/YLE/14

Kantelija joutui Yleisradion Silminnäkijässä erittäin kielteiseen julkisuuteen. Yle laiminlöi samanaikaisen kuulemisen eikä kuullut kantelijaa jälkeenpäinkään. Lisäksi ohjelmassa käytettiin vanhentunutta tietoa, vaikka uudempaakin oli saatavissa.

 

8 (142) Tuulilasi

5610/AL/14

Lehti julkaisi verkkosivuillaan mainoksen, joka ei riittävän selvästi erottunut toimituksellisesta aineistosta.

 

9 (136) Aku Ankka

5615/AL/14

Aku Ankan keskelle oli nidottu yhtä tuotetta mainostava ilmoitusliite, jota ei ollut erotettu riittävän selkeästi lehden tavanomaisesta sisällöstä.

 

10 (137) Iltalehti

5618/SL/14

Lehti sekoitti talousuutisessaan julkisten menojen osuuden ja suhteen bruttokansantuotteesta. Toimitus ei korjannut virhettä, vaikka kantelija sitä pyysi.

 

11 (135) Seiska

5621/AL/14

Lehden julkaisema uutinen perustui omaan tiedonhankintaan eikä toisen työn hyväksikäyttöön.

 

12 (127) Helsingin Sanomat

5623/SL/14

Lehden julkaisemassa blogipostauksessa kehuttiin mainosmaisesti luksushotellia matkakohteena. Kirjoituksen kritiikittömyys ja kirjoittajan ylistävät kommentit vaaransivat sekä hänen että julkaisijan riippumattomuuden ja ammattietiikan.

 

13 (120) Yle Uutiset

5632/YLE/14

Yleisradion pääuutisissa käsiteltiin työttömyysasteen kehitystä ja työttömien 15–24-vuotiaiden määrää. Uutisessa ei ollut olennaista asiavirhettä.

 

14 (115) Me Naiset

5635/AL/14

Lehti julkaisi kiittävän kritiikin uudesta tv-sarjasta. Arvion kirjoittanut toimittaja kuului sarjan käsikirjoittajiin. Toimitus ei kertonut tätä tietoa lukijoille.

 

15 (113) Salon Seudun Sanomat

5638/SL/14

Lehti mainitsi mittavan paikallisen hankkeen epäonnistumisesta kertovassa jutussaan nimeltä neljä kunnallispoliitikkoa. Kantelija ei joutunut kielteisen julkisuuden kohteeksi, joten hänelle ei syntynyt vastineoikeutta.

 

16 (112) Ilta-Sanomat

5640/SL/14

Lehti kertoi nettiuutisessaan virheellisiä tietoja Helsingin varjoyleiskaavasuunnitelmasta ja sen tekijöistä. Jutussa viitattiin väärään lähteeseen. Juttuun jäi korjaamisenkin jälkeen olennaisia virheitä. Lehti ei kertonut, milloin ja miten juttua oli korjattu.