Journalistiliiton puheenjohtaja Hanne Aho. Kuva: Kai Widell / Journalisti Kuva: ”Vastuullinen journalismi alkaa jokapäiväisestä työstä toimituksissa. Vastuullisen journalismin takana on vastuullinen journalisti”, sanoo Journalistiliiton puheenjohtaja Hanne Aho. Journalistiliitto tukee Julkisen sanan neuvoston vastuullisen journalismin kampanjaa. Sen tärkeys korostuu aikana, jolloin verkossa jaetaan virheellistä informaatiota ja valeuutisia. Vastuullinen media tarkistaa tietonsa. Jos virheitä sattuu, virheet korjataan ja niistä opitaan. Moni media on jo ottanut käyttöönsä Julkisen sanan neuvoston maanantaina 12. maaliskuuta lanseeraaman Vastuullisen journalismin merkin. Se kertoo tiedotusvälineen sitoutumisesta Journalistin ohjeisiin ja eettiseen itsesääntelyyn, JSN:n työhön. Journalistiliitto on Julkisen sanan neuvoston kantavia voimia. ”Jokainen Journalistiliiton jäsenmaksua maksava jäsen maksaa JSN:n toiminnasta 6,70 euroa vuodessa”, Aho sanoo. ”Se on erinomainen sijoitus.” JSN:n lanseeraaman kampanjan koti on verkkosivu www.vastuullistajournalismia.fi. Sivusto kertoo, mitä Journalistin ohjeet tarkoittavat tavalliselle median kuluttajalle. Julkisen sanan neuvostoa ylläpitävään kannatusyhdistykseen kuuluvat Journalistiliiton ja RTTL:n lisäksi kustantajajärjestöt, Yle, MTV ja Nelonen. Jäsenmaksujen lisäksi oikeusministeriö on tukenut JSN:n toimintaa 80 000 eurolla vuodessa eli noin 20 prosentilla kustannuksista. Hanne Aho on JSN:n kannatusyhdistyksen puheenjohtaja.