Medianvapausasetus

Eurooppalainen medianvapausasetus (European Media Freedom Act, EMFA) on EU-lainsäädäntöä, jonka tavoitteena on vahvistaa tiedotusvälineiden vapautta, moniarvoisuutta ja toimituksellista riippumattomuutta koko EU:n alueella.

Eurooppalaisen medianvapausasetuksen soveltaminen alkaa – mikä EMFA?

Eurooppalainen medianvapausasetus (European Media Freedom Act, EMFA) on EU-lainsäädäntöä, jonka tavoitteena on vahvistaa tiedotusvälineiden vapautta, moniarvoisuutta ja toimituksellista riippumattomuutta koko EU:n alueella.

EMFA:n keskeiset tavoitteet ja sisällöt:

  1. Median vapauden ja moniarvoisuuden turvaaminen:
  • Asetuksella pyritään estämään poliittinen vaikuttaminen toimituksellisiin päätöksiin.
  • Asetuksella suojellaan toimittajia ja heidän lähteitään.

2. Läpinäkyvyys ja omistajuus:

  • Median omistuksen ja valtion mainosrahoituksen jakamisen avoimuutta lisätään.
  • Tavoitteena on estää vallan keskittymistä ja piilovaikuttamista.

3. Yhteiset pelisäännöt EU:n sisämarkkinoilla:

  • Luodaan yhtenäinen sääntelykehys mediapalveluille, joka helpottaa niiden toimintaa yli rajojen.

4. Perustetaan uusi eurooppalainen mediapalvelulautakunta:

  • Riippumaton elin, joka koostuu kansallisista media-alan viranomaisista. Suomessa tehtävää hoitaa Traficom.
  • Tukee komissiota asetuksen ja audiovisuaalisia mediapalveluja koskevan direktiivin soveltamisessa.

5. Kansalliset toimet:

  • Jäsenvaltioilla on velvollisuus luoda olosuhteet, jotka turvaavat medianvapauden.

Miksi EMFA on tärkeä?

Asetus on vastaus huoliin median politisoitumisesta, omistuksen keskittymisestä ja toimittajien turvallisuudesta erityisesti tietyissä EU-maissa. Se vahvistaa demokraattista yhteiskuntaa varmistamalla, että kansalaisilla on pääsy riippumattomaan ja monipuoliseen

Vaikutukset Suomeen

Suomi on jo ryhtynyt toimiin EMFA:n täytäntöönpanemiseksi. Hallitus antoi 16. huhtikuuta 2025 eduskunnalle esityksen EMFA:ta täydentäväksi kansalliseksi lainsäädännöksi.

Keskeiset muutokset Suomessa:

  • Mediamarkkinoiden valvonta: Suomeen ehdotetaan uutta lakia mediamarkkinoiden valvonnasta, jossa Traficom arvioisi, miten kilpailulain liikevaihtorajan ylittävät mediamarkkinoiden keskittymät vaikuttavat median moniarvoisuuteen ja toimitukselliseen riippumattomuuteen.
  • Valtionmainonnan läpinäkyvyys: Viranomaiset, kunnat ja niiden omistamat yhtiöt joutuvat raportoimaan mainos- ja ilmoitusmenonsa. Vastaavasti mediapalveluntarjoajien on raportoitava valtionmainonnasta saamansa tulot.
  • Julkisen palvelun media: Julkisen palvelun yleisradioyhtiöiden johtajien nimittämis- ja erottamiskriteerit täytyy määritellä kansallisessa lainsäädännössä. EMFA myös vaatii, että yleisradioyhtiöillä tulee olla riittävät ja ennakoitavat resurssit.