Eurooppalaisen medianvapausasetuksen soveltaminen alkaa – mikä EMFA? Eurooppalainen medianvapausasetus (European Media Freedom Act, EMFA) on EU-lainsäädäntöä, jonka tavoitteena on vahvistaa tiedotusvälineiden vapautta, moniarvoisuutta ja toimituksellista riippumattomuutta koko EU:n alueella. EMFA:n keskeiset tavoitteet ja sisällöt: Median vapauden ja moniarvoisuuden turvaaminen: Asetuksella pyritään estämään poliittinen vaikuttaminen toimituksellisiin päätöksiin. Asetuksella suojellaan toimittajia ja heidän lähteitään. 2. Läpinäkyvyys ja omistajuus: Median omistuksen ja valtion mainosrahoituksen jakamisen avoimuutta lisätään. Tavoitteena on estää vallan keskittymistä ja piilovaikuttamista. 3. Yhteiset pelisäännöt EU:n sisämarkkinoilla: Luodaan yhtenäinen sääntelykehys mediapalveluille, joka helpottaa niiden toimintaa yli rajojen. 4. Perustetaan uusi eurooppalainen mediapalvelulautakunta: Riippumaton elin, joka koostuu kansallisista media-alan viranomaisista. Suomessa tehtävää hoitaa Traficom. Tukee komissiota asetuksen ja audiovisuaalisia mediapalveluja koskevan direktiivin soveltamisessa. 5. Kansalliset toimet: Jäsenvaltioilla on velvollisuus luoda olosuhteet, jotka turvaavat medianvapauden. Miksi EMFA on tärkeä? Asetus on vastaus huoliin median politisoitumisesta, omistuksen keskittymisestä ja toimittajien turvallisuudesta erityisesti tietyissä EU-maissa. Se vahvistaa demokraattista yhteiskuntaa varmistamalla, että kansalaisilla on pääsy riippumattomaan ja monipuoliseen Vaikutukset Suomeen Suomi on jo ryhtynyt toimiin EMFA:n täytäntöönpanemiseksi. Hallitus antoi 16. huhtikuuta 2025 eduskunnalle esityksen EMFA:ta täydentäväksi kansalliseksi lainsäädännöksi. Keskeiset muutokset Suomessa: Mediamarkkinoiden valvonta: Suomeen ehdotetaan uutta lakia mediamarkkinoiden valvonnasta, jossa Traficom arvioisi, miten kilpailulain liikevaihtorajan ylittävät mediamarkkinoiden keskittymät vaikuttavat median moniarvoisuuteen ja toimitukselliseen riippumattomuuteen. Valtionmainonnan läpinäkyvyys: Viranomaiset, kunnat ja niiden omistamat yhtiöt joutuvat raportoimaan mainos- ja ilmoitusmenonsa. Vastaavasti mediapalveluntarjoajien on raportoitava valtionmainonnasta saamansa tulot. Julkisen palvelun media: Julkisen palvelun yleisradioyhtiöiden johtajien nimittämis- ja erottamiskriteerit täytyy määritellä kansallisessa lainsäädännössä. EMFA myös vaatii, että yleisradioyhtiöillä tulee olla riittävät ja ennakoitavat resurssit.