Uutiset / 30.09.2015

”Alman ja Talentumin yhdistymisessä kehittävä ote”

Mediayhtiöt Alma Media ja Talentum ilmoittivat yhdistymisestään eilen. Tiedotteessa mainittiin muun muassa: ”Yhtiö pyrkii saavuttamaan osan Yhdistymisen synergioista muun muassa ajan myötä toteutettavien henkilöstöjärjestelyjen kautta. – – Yhdistyneen yhtiön tarkoituksena on selvittää kustannussynergioihin liittyvät mahdolliset henkilöstömuutokset välittömästi Yhdistymisen jälkeen ja tarvittaessa konsultoida ja neuvotella yhteistoimintalain mukaisesti yhtiön suunnitelmista asianosaisten työntekijöiden tai heidän edustajiensa kanssa.”

Journalistiliitto oli yhteydessä yhtiöiden luottamusmiehiin. Nämä uskoivat, että yt-neuvotteluja on tulossa mutta että ne eivät välttämättä kohdistu juuri journalisteihin. Luottamusmiehet myös totesivat, että päällekkäisiä tuotteita yhtiöillä ei ole ja että nykyiset tuotteet, kuten Kauppalehti ja Talouselämä, ovat vahvoja brändejä.

Journalistiliiton edunvalvontajohtaja Petri Savolainen näkee tiedotteessa myös jotain myönteistä. Siinä todetaan, että ”Yhdistyneen yhtiön tavoitteena on olla monikanavainen mediayhtiö, joka tuottaa laatujourna­lismia, ammattilaiskirjallisuutta ja -tapahtumia sekä muita palveluita kohderyhmilleen. Yhdistyneen yhtiön strategiana on kasvattaa digitaalisten kuluttaja- ja yrityspalveluiden osuutta liikevaihdostaan ja tuoda markkinoille digitaalisia palveluita myös julkaisutoiminnan ulkopuolelta. Yhdistyneen yhtiön tavoitteena on olla työntekijöilleen motivoiva ja houkutteleva työnantaja, joka panostaa erityisesti henkilöstön digitaalisen osaamisen kehittämiseen.

”Digitaalisuus on vahvasti esillä, mikä kertoo kehittävästä otteesta”, Savolainen sanoo.


Katso myös

Kaikki uutiset

Liitto tukenasi kesälläkin

Keskellä kesääkin jäsenemme voivat olla yhteydessä liittoon jäsenyyttä koskevissa asioissa sekä laki- ja työsuhdeasioissa.

Journalistiliitto: Ammattitaitoisia journalisteja tarvitaan rakentamaan luottamusta uutisiin

Suomalaisten luottamus uutisiin on edelleen vakaata ja maailman kärkeä, kertoo tänään 17. kesäkuuta julkaistu tutkimus.

Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -kyselytutkimuksesta selviää, että itse seuraamiinsa uutisiin luottaa Suomessa 75 prosenttia aikuisväestöstä. Useimpiin uutisiin luottavien määrä oli 67 prosenttia.

Katso vinkit onnistuneeseen kesäduuniin ja harjoitteluun

Tee parhaasi, mutta älä polta itseäsi loppuun. Työn ei kuulu valua vapaa-ajalle ja odotusten määräaikaisia kesureita ja harkkareita kohtaan ei tule olla kohtuuttomia.