Uutiset / 09.02.2015

”Twiplomatia” jyllää maailmanpolitiikassa

YK, New York (IPS – Josh Butler) Sosiaalisen median eli somen yleistyvä käyttö kansainvälisessä ja kansallisessa politiikassa on saanut nimekseen Twitter-diplomatia eli ”twiplomatia”.

Mikroblogipalvelu Twitteriä hyödyntää jo 84 prosenttia maailman hallituksista. Valtioiden tai hallitusten päämiehistä Twitter-tilin omistaa noin 130, kertoo digi- ja sosiaalisen median asiantuntija Adam Snyder Burson Marsteller -yhtiöstä.

”Some avaa ihmisille yhteyden johtajiinsa ja nostaa aktivismin uudelle tasolle”, vakuuttaa Snyder. Hän esitteli yhtiönsä Twiplomacy-nimistä raporttia YK:n historian ensimmäisessä sosiaalisen median päivässä 30. tammikuuta.

Kokonaisen päivän omistaminen Facebookille, Twitterille ja muille someilmiöille kielii siitä, että YK:ssa uskotaan niiden voimaan diplomatian ja yhteiskunnallisen muutoksen välineinä.

”Some hälventää diplomatian mystisyyttä ja avaa meidän työtämme yleisölle”, uskoo Kanadaa YK:ssa edustava Michael Grant.

Suljettuja ovia avataan

”Kansainvälinen diplomatia ei rajoitu enää suljettujen ovien taakse”, sanoo YK:n viestintää johtava Maher Nasser.

Twiplomacy-raportin mukaan yli 3 500 suurlähetystöä on mukana Twitterissä. Maailman rikkaimpien maiden G20-ryhmän hallitukset osallistuvat yhtä lukuun ottamatta.

Marras-tammikuussa maailman johtajat twiittasivat yhteensä 2,2 miljoonaa kertaa, kukin keskimäärin neljästi päivässä.

Grant arvioi, että diplomaatin työ ei vaadi aivan välttämättä somen käyttöä, mutta se parantaa työn tuloksia.

Kanadan ulko-, kauppa- ja kehitysministeriöllä on 420 tiliä sosiaalisen median palveluissa 91 maassa. Facebookin, Youtuben, Twitterin ja Linkedinin ohella joukkoon kuuluu kiinalainen mikroblogipalvelu Weibo.

Turvaneuvoston Twitter-sodat

Pakistanin YK-edustaja Masood Khan ei ole innostunut somesta. ”Osallistumiseni rajoittuu läsnäoloon. En ole saanut selviä ohjeita hallitukselta. Se on harmaata aluetta, koska lopulliset päätökset ovat tekemättä.”

Khanin mukaan YK:n turvallisuusneuvoston jäsenten kesken on kuitenkin syttynyt ”digisotia”, joissa on saatettu vuotaa salaisia tietoja somen välityksellä medialle.

”Turvaneuvoston jäsenet rakastavat twiittailua. Jos luottamuksellisia tietoja ilmestyy Yhdysvaltain valtalehtiin, lähde on yleensä twiitti”, Khan sanoo.

Hänen mukaansa Twitter-sodat syttyvät siitä, että diplomaatit syyttelevät vuodoista toisiaan.

Some auttajan apuna

”Sosiaalinen media on megafoni”, luonnehtii Punaisen Ristin kansainvälisen komitean tiedottaja Anna Nelson. Hänen mukaansa some on muuttanut radikaalisti avustusjärjestöjen kampanjointia,

”Kun katastrofi tai kriisi puhkeaa, ihmiset haluavat tehdä jotain. Kaikki eivät kuitenkaan voi lähteä auttamaan kriisialueelle. Somen kautta voi osallistua rahankeruuseen ja tiedon levittämiseen”, Nelson selittää.

Hänen mukaansa some on avustusjärjestöille vahva työkalu, jota Punainen Risti hyödyntää esimerkiksi Afganistanin, Syyrian ja Ukrainain konflikteissa. Se helpottaa muun muassa konfliktien erottamien perheiden yhdistämistä.

 


Katso myös

Kaikki uutiset

Vapaa tiedonvälitys ei toteudu Gazassa: journalistien tappamisen on loputtava  

Konflikti Gazassa on tuottanut mittaamattoman määrän kärsimystä ja tuhoa siviiliväestölle yhdeksän viime kuukauden aikana. Gazasta on muodostunut tiedonvälityksen musta-aukko. Humanitaarisen katastrofin todellista laajuutta ja inhimillistä hätää ei voi ymmärtää ilman journalistien aktiivista raportointia. Siksi on välttämätöntä taata edellytykset journalistien mahdollisimman vapaalle ja turvalliselle toiminnalle sotimisesta riippumatta. Tätä edellyttää myös kansainvälinen oikeus. Yhdistyneiden kansakuntien turvallisuusneuvosto on […]

Journalistiliitto palvelee myös läpi suven

Jäsenet voivat olla yhteydessä liittoon jäsenyyttä koskevissa asioissa sekä lakiasioissa.

Suomalaisten luottamus uutisiin pysyy vakaana – ”Kärkisijasta on syytä olla kiitollinen”

Nyt julkaistujen kyselytulosten perusteella maksuttoman verkkouutistarjonnan seuraaminen ei näytä vähentävän verkkouutisista maksamista. Päinvastoin ne, jotka seuraavat esimerkiksi Yleisradion verkkouutisia, myös maksavat verkkouutisista muita todennäköisemmin.