Uutiset / 16.02.2012

SMF: Journalistiliitto vetoaa aitojen neuvottelujen puolesta

Journalistiliitto vetoaa yhtiöön aitojen neuvotteluiden käynnistämiseksi.

Sanoma Magazines lähetti freelancereilleen uuden sopimusmallinsa joulun ja uudenvuoden välipäivinä. Yhtiö ei tällöin pitänyt kiinni aikaisemmasta sitoumuksestaan neuvotella uudesta sopimuksesta ensin Journalistiliiton kanssa. Yhtiö myös ilmoitti, että se ei neuvottele sopimuksesta freelancereiden kanssa.

Journalistiliiton kanssa yhtiö suostui vain yhteen neuvottelutapaamiseen, jonka jälkeen se sulki neuvottelutien. Tapaamisesta ja viestivaihdoista huolimatta yhtiön varsinainen sopimusteksti säilyi kuitenkin entisellään.

Yhtiön sopimusesityksellä freelancer luovuttaa yhtiölle laajat tekijänoikeudet ilman lisäkorvausta, rajoittaa omia käyttöoikeuksiaan ja ottaa vastatakseen mahdollisista vahingonkorvauksista kolmannelle osapuolelle.

Yhtiön tarkoitus on maaliskuun alusta lähtien keskittää aineistojen hankinnat niille freelancereille, jotka ovat allekirjoittaneet yhtiön saneleman sopimustekstin.

Toteutuessaan Sanoma Magazinesin sopimuslinjauksilla on merkittäviä vaikutuksia koko journalistisella alalla. Liiton hallitus pyytääkin jäsenyhdistyksiä ja toimitusosastoja käsittelemään freelancereiden ongelmallista sopimustilannetta. 


Katso myös

Kaikki uutiset

Hovioikeuden päätös Viestikoekeskus-asiassa on erittäin huolestuttava ennakkotapaus

”Hovioikeus katsoi, että toimittajat voidaan tuomita myös jutuista, joita ei koskaan julkaistu. Tällä on ehdottomasti vaientamisvaikutus”, Journalistiliiton puheenjohtaja Marjaana Varmavuori sanoo.

Liitto tukenasi kesälläkin

Keskellä kesääkin jäsenemme voivat olla yhteydessä liittoon jäsenyyttä koskevissa asioissa sekä laki- ja työsuhdeasioissa.

Journalistiliitto: Ammattitaitoisia journalisteja tarvitaan rakentamaan luottamusta uutisiin

Suomalaisten luottamus uutisiin on edelleen vakaata ja maailman kärkeä, kertoo tänään 17. kesäkuuta julkaistu tutkimus.

Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -kyselytutkimuksesta selviää, että itse seuraamiinsa uutisiin luottaa Suomessa 75 prosenttia aikuisväestöstä. Useimpiin uutisiin luottavien määrä oli 67 prosenttia.