Uusimmat

Otteet kovenevat Kazakstanissa

Almaty (IPS – Christopher Pala) Kazakstanin presidentti Nursultan Nazarbajev on ryhtynyt suitsimaan tiedonvälitystä kovemmin ottein kuin koskaan vuonna 1989 alkaneen hallintokautensa aikana.

Lehdistönvapaus ei ole ollut järin korkeassa kurssissa aiemminkaan, sillä Toimittajat ilman rajoja -järjestön maaluokituksessa Kazakstanin sijoitus on 154/179.

Linjan kiristyminen liittyy uutisointiin öljytyöläisten lakosta, joka on jatkunut Žanaozenin kaupungissa viime toukokuusta. Kaupungin poliisi tulitti aseettomia mielenosoittajia 16. joulukuuta ja hallituksen mukaan 16 kuoli. Moskovassa ilmestyvä riippumaton Nezavisimaja Gazeta siteerasi kuitenkin silminnäkijää, joka kertoi laskeneensa sairaalan ruumishuoneella tuona päivänä 64 kuollutta.

Siihen asti Nazarbajevia pidettiin melko hyväntahtoisena itsevaltiaana, joka pani vauhtia runsaasti mineraaleja omistavan Kazakstanin talouskasvuun.

Parlamentin alahuoneen vaalit tammikuussa menivät kuitenkin keplotteluksi. Useimmat oppositiopuolueet suljettiin vaaleista ulos, ja Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö Etyj havaitsi kosolti vilppiä.

Pidätyksiä ja lavastuksia

Ampumisia ja vaaleja arvostellut opposition Vzgljad-päivälehden päätoimittaja Igor Vinjavski pidätettiin 26. tammikuuta "levottomuuksien lietsonnasta", josta voi saada seitsemän vuoden vankeustuomion.

Poliisin mukaan Vinjavskin toimistosta löytyi jo keväällä 2010 lentolehtinen, jossa kehotettiin heittämään Nazarbajev roskakoriin. Vinjavskin asianajajan mukaan lennäkki on netissäkin ja kyse on poliisin lavastuksesta, sillä hänen päämiehensä on vaatinut vain rehellisiä vaaleja ja poliittisten vankien vapauttamista.

Lennäkin kopioita jaettiin helmikuun alussa  lehdistötilaisuudessa, jossa opposition Respublika-viikkolehden varapäätoimittaja Oksana Makušina tuomitsi Vinjavskin pidätyksen. Lehden päätoimittaja on jo siirtynyt Lontooseen turvallisuussyistä.

Makušina joutui pariksi päiväksi KGB:n seuraajan, KNB:n kuulusteluihin, ja Respublikan omaisuutta takavarikoitiin.

Pelottelu hiljentää

Toimittajat ilman rajoja on hyvin huolissaan riippumattomien journalistien vainosta Kazakstanissa.

Almatyssa toimiva Adil Soz -järjestö on valvonut lehdistönvapautta 13 vuotta. Sen koordinoija Jelena Malygina sanoo, että ennen Žanaozenin mellakoita opposition median toiminta oli suhteellisen vapaata.

"Nyt useimmat on peloteltu ja hiljennetty KNB:n kuulusteluissa. Tilanne ei ole aiemmin ollut näin paha", Malygina kertoo.

Yleisesti uskotaan, että oppositiolehtiä rahoittaa Lontooseen paennut pankkiiri Muhtar Abljazov. Hän oli vuonna 2001 perustamassa Kazakstanin ensimmäistä oppositiopuoluetta. Pian hänet pidätettiin syistä, joita Amnesty International piti tekaistuina.

Sen jälkeen Abljazov keskittyi pankkitoimintaan, kunnes hänen BTA-pankkinsa joutui selvitystilaan 2009. Lontooseen paennut Abljazov ryhtyi Wikileaks-sähkeen mukaan tukemaan kotimaansa oppositiota. Kanavana toimivat viestimet, joihin kuuluu hänen omistamansa satelliittikanava K Plus.

Uutiskuvaa netin kautta

"Hallitus väittää, että Abljazov lietsoi Žanaozenin levottomuuksia kaataakseen presidentin", politiikan tutkija Dosym Satpajev sanoo. "Abljazovin omistamiin viestimiin kohdistuu nyt aiempaa kovempi painostus, ja ne yritetään tuhota. En hämmästyisi, jos Stan.kz olisi seuraava", hän jatkaa.

Stan.kz on internetpohjainen riippumaton videoportaali, joka raportoi aroista aiheista, kuten Žanaozenin kahakoista. Kaksi sen kuvaajaa sai osumia pesäpallomailoista ja kumiluodeista, mutta heidän videonsa välittyi Reutersin kautta maailmalle.

Myöhemmin viranomaiset takavarikoivat Stan.kz:n materiaalin. Yhtiön johtaja Elina Ždanova ohjeisti 15:tä työntekijäänsä uusien ratsioiden varalta: "Olkaa kohteliaita mutta tiukkoja, ja muistakaa, että me emme ole rikkoneet lakeja. Vaatikaa etsintälupa ja vahtikaa, että etsijät eivät jätä jälkeensä lavastettuja ansoja."