Sosiaali- ja terveysministeriössä valmisteltu esitys rajoittaisi merkittävästi mietojen alkoholijuomien mediamarkkinointia. Rajoitukset koskisivat kotimaista mediaa, mutta esimerkiksi ulkomaiset aikakauslehdet, internetsivut ja satelliittikanavat jäisivät suomalaisen sääntelyn ulkopuolelle.Vasta tämän vuoden alusta tuli voimaan lehtitilausten arvonlisävero, minkä johdosta alalla on käyty useita yt-neuvotteluja ja henkilöstöä on vähennetty. Lisäksi tiedetään, että media-ala on murroksessa.”Alan toimintaedellytysten kaventamisen maksavat lopulta alan työntekijät. Juuri nyt mediateollisuus tarvitsee sopeutumisaikaa vastatakseen suurten kansainvälisten mediajättien mukanaan tuomaan kilpailuun, jotta suomalaisille laadukas journalistinen sisältö säilyy laajasti kansalaisten ulottuvilla”, toteaa liitto lausunnossaan.Journalistiliitto lausui asiasta sosiaali- ja terveysministeriölle 22.5.