Uutiset / 12.05.2017

Laki- ja työehtoneuvontaan huhtikuussa 166 päivystysyhteydenottoa

Bland andra juristen Maija Raninen svarar på medlemmarnas frågor. Bild: Kai Widell / Journalisti
Jäsenten päivystyspuheluihin vastaa mm. lakimies Maija Raninen. Kuva: Kai Widell / Journalisti Kuva:
Journalistiliiton laki- ja työehtoneuvontaan tuli yhteensä 166 päivystysyhteydenottoa huhtikuussa 2017. Päivystyspuhelimeen tuli 79 soittoa. Päivystystyyppisiä mutta päivystysajan ulkopuolella tulleita puheluita tuli 46. Lakimiessähköpostiin eli osoitteeseen lakimies@journalistiliitto.fi tuli 41 viestiä. Laskuissa eivät ole mukana muualle kuin lakimiesosoitteeseen tulleet päivystystyyppiset sähköpostiviestit. ”Laki- ja työehtoasiamiesten tekemissä laskuissa ovat mukana vain ensikontaktit. Joistakin yhteydenotoista alkaa käsittelyprosessi, joka voi kestää jopa vuosia”, sanoo laki- ja työehtoneuvonnasta vastaavaan edunvalvontayksikön johtaja Petri Savolainen. Savolainen laskee huhtikuun kooston pohjalta, että päivystysyhteydenottoja tulee päivässä kymmenkunta. Kun se kerrotaan vuoden työpäivillä, päästään yli kahdentuhannen. ”Tämä osoittaa, että laki- ja työehtoneuvonta on liiton keskeisimpiä ja käytetyimpiä jäsenpalveluita. Ennen kaikkea tämä on henkilökohtaista kohtaamista, palvelua jäsenen omassa akuutissa asiassa”, Savolainen sanoo.  

Aiheita laidasta laitaan

Edunvalvontajohtaja Savolainen toteaa, ettei ”tyypillistä” päivystyspuhelua olekaan. Yhteydenottojen aiheet vaihtelevat laidasta laitaan. Huhtikuussa jäseniä askarruttaneet asiat liittyivät muun muassa palkkaukseen, lomiin, irtisanomiseen, työttömyysturvaan, tekijänoikeuksiin, eläkkeisiin, työyhteisön ongelmiin, verotukseen, koeaikaan, määräaikaisiin työsopimuksiin, perhevapaisiin, lähdesuojaan sekä freetyön palkkioiden perintään ja palkkiotason määrittelyyn. Savolaisen mukaan kysymykset ovat monimutkaistuneet ja aiheiden kirjo laajentunut. Ennen päivystyksen aktiivisimpia käyttäjiä olivat liiton luottamusmiehet, nykyään soittaja on yleensä rivijäsen. ”Freelancereiden osuus yhteydenotoista on heidän määräänsä suhteutettuna muita jäsenryhmiä suurempi. Tämä kertoo juuri yksilöedunvalvonnan tarpeesta”, Savolainen sanoo.  

Myös luottamusmies voi auttaa

Päivystyspuhelimeen kannattaa soittaa varsinkin oman työn ehtoihin ja lainsäädäntöön liittyvissä kysymyksissä. Jos taas asia koskee esimerkiksi paikallista työaikasopimista, ensin kannattaa olla yhteydessä omaan luottamusmieheen. Työsuojelukysymyksissä auttaa oman työpaikan työsuojeluvaltuutettu. Liiton jäsenyyteen, jäsenmaksuihin tai pressikorttiin liittyvissä asioissa voi soittaa liiton jäsenasiapäivystykseen, joka palvelee aamupäivisin. Palveluajat ja yhteystiedot löytyvät liiton yhteystietosivulta. Viime aikoina kysymykset varsinkin työttömyysturvasta ovat lisääntyneet. Näissä merkeissä kannattaa olla yhteydessä TE-toimistoon tai liiton jäsenten omaan työttömyyskassaan Finkaan.

Katso myös

Kaikki uutiset

Vapaa tiedonvälitys ei toteudu Gazassa: journalistien tappamisen on loputtava  

Konflikti Gazassa on tuottanut mittaamattoman määrän kärsimystä ja tuhoa siviiliväestölle yhdeksän viime kuukauden aikana. Gazasta on muodostunut tiedonvälityksen musta-aukko. Humanitaarisen katastrofin todellista laajuutta ja inhimillistä hätää ei voi ymmärtää ilman journalistien aktiivista raportointia. Siksi on välttämätöntä taata edellytykset journalistien mahdollisimman vapaalle ja turvalliselle toiminnalle sotimisesta riippumatta. Tätä edellyttää myös kansainvälinen oikeus. Yhdistyneiden kansakuntien turvallisuusneuvosto on […]

Journalistiliitto palvelee myös läpi suven

Jäsenet voivat olla yhteydessä liittoon jäsenyyttä koskevissa asioissa sekä lakiasioissa.

Suomalaisten luottamus uutisiin pysyy vakaana – ”Kärkisijasta on syytä olla kiitollinen”

Nyt julkaistujen kyselytulosten perusteella maksuttoman verkkouutistarjonnan seuraaminen ei näytä vähentävän verkkouutisista maksamista. Päinvastoin ne, jotka seuraavat esimerkiksi Yleisradion verkkouutisia, myös maksavat verkkouutisista muita todennäköisemmin.