Uutiset / 12.05.2017

Laki- ja työehtoneuvontaan huhtikuussa 166 päivystysyhteydenottoa

Bland andra juristen Maija Raninen svarar på medlemmarnas frågor. Bild: Kai Widell / Journalisti
Jäsenten päivystyspuheluihin vastaa mm. lakimies Maija Raninen. Kuva: Kai Widell / Journalisti Kuva:
Journalistiliiton laki- ja työehtoneuvontaan tuli yhteensä 166 päivystysyhteydenottoa huhtikuussa 2017. Päivystyspuhelimeen tuli 79 soittoa. Päivystystyyppisiä mutta päivystysajan ulkopuolella tulleita puheluita tuli 46. Lakimiessähköpostiin eli osoitteeseen lakimies@journalistiliitto.fi tuli 41 viestiä. Laskuissa eivät ole mukana muualle kuin lakimiesosoitteeseen tulleet päivystystyyppiset sähköpostiviestit. ”Laki- ja työehtoasiamiesten tekemissä laskuissa ovat mukana vain ensikontaktit. Joistakin yhteydenotoista alkaa käsittelyprosessi, joka voi kestää jopa vuosia”, sanoo laki- ja työehtoneuvonnasta vastaavaan edunvalvontayksikön johtaja Petri Savolainen. Savolainen laskee huhtikuun kooston pohjalta, että päivystysyhteydenottoja tulee päivässä kymmenkunta. Kun se kerrotaan vuoden työpäivillä, päästään yli kahdentuhannen. ”Tämä osoittaa, että laki- ja työehtoneuvonta on liiton keskeisimpiä ja käytetyimpiä jäsenpalveluita. Ennen kaikkea tämä on henkilökohtaista kohtaamista, palvelua jäsenen omassa akuutissa asiassa”, Savolainen sanoo.  

Aiheita laidasta laitaan

Edunvalvontajohtaja Savolainen toteaa, ettei ”tyypillistä” päivystyspuhelua olekaan. Yhteydenottojen aiheet vaihtelevat laidasta laitaan. Huhtikuussa jäseniä askarruttaneet asiat liittyivät muun muassa palkkaukseen, lomiin, irtisanomiseen, työttömyysturvaan, tekijänoikeuksiin, eläkkeisiin, työyhteisön ongelmiin, verotukseen, koeaikaan, määräaikaisiin työsopimuksiin, perhevapaisiin, lähdesuojaan sekä freetyön palkkioiden perintään ja palkkiotason määrittelyyn. Savolaisen mukaan kysymykset ovat monimutkaistuneet ja aiheiden kirjo laajentunut. Ennen päivystyksen aktiivisimpia käyttäjiä olivat liiton luottamusmiehet, nykyään soittaja on yleensä rivijäsen. ”Freelancereiden osuus yhteydenotoista on heidän määräänsä suhteutettuna muita jäsenryhmiä suurempi. Tämä kertoo juuri yksilöedunvalvonnan tarpeesta”, Savolainen sanoo.  

Myös luottamusmies voi auttaa

Päivystyspuhelimeen kannattaa soittaa varsinkin oman työn ehtoihin ja lainsäädäntöön liittyvissä kysymyksissä. Jos taas asia koskee esimerkiksi paikallista työaikasopimista, ensin kannattaa olla yhteydessä omaan luottamusmieheen. Työsuojelukysymyksissä auttaa oman työpaikan työsuojeluvaltuutettu. Liiton jäsenyyteen, jäsenmaksuihin tai pressikorttiin liittyvissä asioissa voi soittaa liiton jäsenasiapäivystykseen, joka palvelee aamupäivisin. Palveluajat ja yhteystiedot löytyvät liiton yhteystietosivulta. Viime aikoina kysymykset varsinkin työttömyysturvasta ovat lisääntyneet. Näissä merkeissä kannattaa olla yhteydessä TE-toimistoon tai liiton jäsenten omaan työttömyyskassaan Finkaan.

Katso myös

Kaikki uutiset

Hufvudstadsbladet, Borgåbladet ja Västra Nyland korottavat freepalkkioita loppuvuonna

Lokakuun alusta kaikkien lehdistön työehtosopimuksen piirissä työskentelevien palkkoja korotettiin 1,9 % suuruisella yleiskorotuksella. Lisaksi maksuun tuli yrityskohtainen erä, jonka suuruus on 0,6 %. Yhteensä palkankorotus oli 2,5 %.

Marraskuun e-laskut tulossa

Journalistiliiton jäsenmaksua koskevat e-laskut ovat tulossa lähipäivinä. Jäsenet saavat ne lähiviikkojen aikana.

Journalistiliitto kutsuu ammattiyhdistysten lehtiä keskustelemaan itsensätyöllistäjien työehdoista

Tähän mennessä Journalistiliitto on tehnyt sopimuksen freelancerien työehdoista ja palkkioista Arbetarbladetin, Arthousen, Demokraatin ja Kansan Uutisten kanssa.