Uutiset / 12.05.2017

Laki- ja työehtoneuvontaan huhtikuussa 166 päivystysyhteydenottoa

Bland andra juristen Maija Raninen svarar på medlemmarnas frågor. Bild: Kai Widell / Journalisti
Jäsenten päivystyspuheluihin vastaa mm. lakimies Maija Raninen. Kuva: Kai Widell / Journalisti Kuva:
Journalistiliiton laki- ja työehtoneuvontaan tuli yhteensä 166 päivystysyhteydenottoa huhtikuussa 2017. Päivystyspuhelimeen tuli 79 soittoa. Päivystystyyppisiä mutta päivystysajan ulkopuolella tulleita puheluita tuli 46. Lakimiessähköpostiin eli osoitteeseen lakimies@journalistiliitto.fi tuli 41 viestiä. Laskuissa eivät ole mukana muualle kuin lakimiesosoitteeseen tulleet päivystystyyppiset sähköpostiviestit. ”Laki- ja työehtoasiamiesten tekemissä laskuissa ovat mukana vain ensikontaktit. Joistakin yhteydenotoista alkaa käsittelyprosessi, joka voi kestää jopa vuosia”, sanoo laki- ja työehtoneuvonnasta vastaavaan edunvalvontayksikön johtaja Petri Savolainen. Savolainen laskee huhtikuun kooston pohjalta, että päivystysyhteydenottoja tulee päivässä kymmenkunta. Kun se kerrotaan vuoden työpäivillä, päästään yli kahdentuhannen. ”Tämä osoittaa, että laki- ja työehtoneuvonta on liiton keskeisimpiä ja käytetyimpiä jäsenpalveluita. Ennen kaikkea tämä on henkilökohtaista kohtaamista, palvelua jäsenen omassa akuutissa asiassa”, Savolainen sanoo.  

Aiheita laidasta laitaan

Edunvalvontajohtaja Savolainen toteaa, ettei ”tyypillistä” päivystyspuhelua olekaan. Yhteydenottojen aiheet vaihtelevat laidasta laitaan. Huhtikuussa jäseniä askarruttaneet asiat liittyivät muun muassa palkkaukseen, lomiin, irtisanomiseen, työttömyysturvaan, tekijänoikeuksiin, eläkkeisiin, työyhteisön ongelmiin, verotukseen, koeaikaan, määräaikaisiin työsopimuksiin, perhevapaisiin, lähdesuojaan sekä freetyön palkkioiden perintään ja palkkiotason määrittelyyn. Savolaisen mukaan kysymykset ovat monimutkaistuneet ja aiheiden kirjo laajentunut. Ennen päivystyksen aktiivisimpia käyttäjiä olivat liiton luottamusmiehet, nykyään soittaja on yleensä rivijäsen. ”Freelancereiden osuus yhteydenotoista on heidän määräänsä suhteutettuna muita jäsenryhmiä suurempi. Tämä kertoo juuri yksilöedunvalvonnan tarpeesta”, Savolainen sanoo.  

Myös luottamusmies voi auttaa

Päivystyspuhelimeen kannattaa soittaa varsinkin oman työn ehtoihin ja lainsäädäntöön liittyvissä kysymyksissä. Jos taas asia koskee esimerkiksi paikallista työaikasopimista, ensin kannattaa olla yhteydessä omaan luottamusmieheen. Työsuojelukysymyksissä auttaa oman työpaikan työsuojeluvaltuutettu. Liiton jäsenyyteen, jäsenmaksuihin tai pressikorttiin liittyvissä asioissa voi soittaa liiton jäsenasiapäivystykseen, joka palvelee aamupäivisin. Palveluajat ja yhteystiedot löytyvät liiton yhteystietosivulta. Viime aikoina kysymykset varsinkin työttömyysturvasta ovat lisääntyneet. Näissä merkeissä kannattaa olla yhteydessä TE-toimistoon tai liiton jäsenten omaan työttömyyskassaan Finkaan.

Katso myös

Kaikki uutiset

Journalistiliitto: Yle-lain muutos haitallinen työntekijöille ja kulttuurille, säästötoimena tarpeeton

Yleisradio on merkittävä työllistäjä. Se tarjoaa paitsi työpaikkoja, mutta myös ostaa ohjelmia, palveluja ja tuotantoja muilta yrityksiltä. Ylen rahoituksen leikkaaminen paitsi johtaa jopa satojen työpaikkojen menetyksiin, niin se myös ajaa ahdinkoon alan tuotantoyhtiöitä sekä freelancereita. Yle on erittäin merkittävä kulttuurin rahoittaja Suomessa, liitto toteaa lakimuutoksesta antamassaan lausunnossa.

Hae nyt Julkisen sanan neuvoston jäseneksi

Ehdokkaiden tulee olla liiton jäseniä sekä perehtyneitä ammattietiikkaan ja Journalistin ohjeisiin.

Journalistien mielenterveys koetteella Perussa

Katumielenosoituksia seuraavat toimittajat ja kuvaajat altistuvat väkivallalle, jota harjoittavat sekä järjestyksenvalvojat että mielenosoittajat. Vuonna 2023 kirjattiin 127 fyysistä ja sanallista hyökkäystä toimittajia vastaan.