Uusimmat

JSN: Terveys-Hymy on konseptiltaan mainontaa

Julkisen sanan neuvosto totesi, että Hymy-lehden välissä ilmestyvä Terveys-Hymy on piilomainontaa ja antoi lehdelle vakavan huomautuksen.

Kantelu kohdistui Terveys-Hymyn numeroon 10/2016. Lehden jutut olivat kritiikittömiä ja mainosmaisia käsitellessään itsehoitotuotteita ainoastaan positiivisten käyttäjäkokemusten kautta.

Lehdessä julkaistuilla jutuilla ja mainoksilla oli selvä yhteys. Lähes kaikista Terveys-Hymyssä 10/2016 mainostetuista tuotteista oli juttu joko edeltävässä tai seuraavassa Terveys-Hymyn numerossa. Piilomainontaan viittaa myös se, että sama henkilö vastaa juttujen kirjoittamisesta ja ilmoitusten myynnistä.

Neuvoston mukaan on ilmeistä, että Terveys-Hymy on peruskonseptiltaan mainontaa.

Neuvosto oli jo vuonna 2004 antanut Terveys-Hymystä lausuman, jonka mukaan toimituksellinen ja kaupallinen aineisto sekoittuvat lehdessä tavalla, joka oli omiaan heikentämään lukijoiden luottamusta tiedotusvälineiden riippumattomuuteen.

Neuvosto piti vakavana sitä, että toiminta on ollut jatkuvaa eikä Terveys-Hymy ole huomioinut neuvoston samasta aiheesta antamaa aiempaa lausumaa, ja antoi lehdelle vakavan huomautuksen.

 

Neljä vapauttavaa päätöstä

Neuvosto ratkaisi 25.1. pidetyssä kokouksessaan yhteensä kuusi kantelua, joista neljä sai vapauttavan ratkaisun.

Iltalehti käsitteli kriittisesti aloe vera -tuotteita. Jutuissa ei ollut asiavirheitä ja tiedot oli tarkistettu riittävän hyvin. Tuotteiden mahdollisista haitoista kertominen on perusteltua ja vastuullista kuluttajajournalismia.

Helsingin Sanomien kolumnissa esitettiin kärjekkäitä tulkintoja venäläismediasta. Oikaisun jälkeen juttuun ei jäänyt asiavirheitä. Jutussa ei myöskään ollut välttämätöntä tuoda esiin lehden konserniyhteyttä jutussa mainittuun esitutkintaan.

Vapauttavan ratkaisun sai myös MTV:n esittämä tositelevisio-ohjelma Keittiöelämää, jossa käytettiin Radio Novan tunnusta ja juontajan ääntä. Neuvosto totesi, että kyse on kevyestä viihdeohjelmasta, jossa on käsikirjoitettuja elementtejä. Radiolta lainatut elementit eivät ohjelman luonteen huomioon ottaen olleet niin mainosmaisia, että kyse olisi ollut piilomainonnasta.

Riihimäellä ja Hyvinkäällä ilmestyvä Aamuposti sai vapauttavan ratkaisun kunnallispoliitikon ja kansanedustajan välisen kiistan käsittelystä. Neuvoston mukaan jutuissa kuultiin riittävästi molempia osapuolia.

Alibille neuvosto antoi langettavan päätöksen. Lehti oli julkaissut henkirikoksen uhrista kertovassa jutussa vanhan kuvan. Kuvateksti leimasi kuvassa esiintyneen henkilön perusteettomasti jengitaustaiseksi.

Vaikka lehti oikaisi asian, se reagoi virheeseen huomattavan myöhään, eikä oikaisu ei riittänyt poistamaan kuvassa olleeseen henkilöön kohdistunutta perusteetonta kielteistä julkisuutta. Neuvosto painotti, että rikoksiin erikoistuneelta tiedotusvälineeltä voi edellyttää erityistä tarkkuutta ja asiantuntemusta siinä, ettei se leimaa sivullisia ihmisiä.

 

Paula Palorannasta JSN:n kolmas varapuheenjohtaja

Julkisen sanan neuvosto valitsi kokouksessaan neuvostolle kolme varapuheenjohtajaa vuodelle 2017. Neuvoston ensimmäisenä varapuheenjohtajana jatkaa MTV:n ohjelmapäällikkö Jyrki Huotari ja toisena varapuheenjohtajana vapaa toimittaja Pasi Kivioja.

Kolmanneksi varapuheenjohtajaksi valittiin uutena pääsihteeri Paula Paloranta. Oikeustieteiden maisteri Paloranta työskentelee Mainonnan eettisen neuvoston pääsihteerinä. Hän on Julkisen sanan neuvostossa yleisön edustajana.

 

Kommentit: Puheenjohtaja Elina Grundström 050 5410 479

Lisätiedot: Neuvoston toimisto 09 135 7494

 

Tiedotetekstin tekijä: JSN