Uutiset / 18.02.2025

Jäsenet näkyvät liiton kampanjassa: ”Puolustamme sinun oikeuttasi tietää”

Työstään kampanjassa kertovat freelancer Jeanette Björqkvist (kuvassa vasemmalla), Lapin Kansan toimittaja Niina Lavia, freelancer Susani Mahadura ja Helsingin Sanomien valokuvaaja Rio Gandara. Kuva: Kai Widell

Journalistiliiton neljä jäsentä kertoo äsken alkaneessa kampanjassa omasta työstään ja journalismin merkityksestä yhteiskunnalle. Kampanjan teemana on "Puolustamme sinun oikeuttasi tietää"

Kampanjan tavoitteena on nostaa journalistien ja journalististen ammattien arvostusta sekä jäsenten että suuren yleisön silmissä. Tavoitteena on luoda ymmärrystä siitä, miten vaativaa työ on ja samalla miten merkityksellistä työ on suomalaisille ja yhteiskunnalle. 

Luomme myös jäsenillemme uskoa ja arvostusta omasta työstämme ja osaamisesta sekä yhteistä vahvuutta menossa oleviin työehtosopimusneuvotteluihin

Työstään kampanjassa kertovat freelancer Jeanette Björqkvist, Lapin Kansan toimittaja Niina Lavia, freelancer Susani Mahadura ja Helsingin Sanomien valokuvaaja Rio Gandara. Tiiviitä videoita voi nähdä Facebookissa ja Instagramissa helmi-toukokuun aikana.

Tutustu kampanjaan ja katso videot liiton nettisivuilta

Jokainen liiton jäsen voi halutessaan jakaa kampanjan sisältöjä omissa sosiaalisen median kanavissaan.

Seuraa liiton sosiaalisen median kanavia:

Facebook

Instagram


Katso myös

Kaikki uutiset

Liiton puheenjohtajaehdokkaat tentissä 4.3.

Jäsenet voivat kysyä ehdokkailta suorassa lähetyksessä. Puheenjohtaja valitaan 14.3.

Journalistien kokema uhkailu, häirintä ja painostus on työturvallisuuskysymys

Työnantajan keinot puuttua häirintään ovat rajalliset, mutta häirinnän kohteeksi joutumista ja siihen liittyviä haittoja voidaan minimoida. Myös vertaistuki on tärkeää.

Ay-lehtien pyöreässä pöydässä oli sankoin joukoin osallistujia

Tilaisuudessa käytiin läpi freelancejournalistien tilannetta ja ansioita. Pyöreän pöydän tapaamisessa ajatuksena on keskustella ilman sitoutumista suoraan neuvotteluihin.