Uusimmat

Egyptin media hunnuttautuu

Kairo (IPS – Cam McGrath) Egyptin Muslimiveljeskunta on alkanut tukahduttaa tiedonvälitystä samaan tapaan kuin viime vuonna vallasta syösty Hosni Mubarakin hallitus. Veljeskunta on viime viikkoina puuttunut valtiollisen median linjanvetoihin ja nimityspolitiikkaan yrittäen ilmeisesti vaientaa vastustajiaan.

Muslimiveljeskunnan johtajat syyttävät viestimiä asettumisesta entisten vallanpitäjien puolelle ja varoittavat niitä lietsomasta vihaa uutta presidenttiä Mohammed Mursia kohtaan.

Mursi ilmoitti elokuussa, että hänenkin hallitukseensa tulee tiedotusministeriö, jollainen valvoi valtiollisten tv-kanavien linjaa takavuosina. Ministeriksi valittiin Muslimiveljeskunnan jäsen Salah Abdel Maqsoud.

Valtiollisten lehtien päätoimittajia valitsemaan nimitettiin jo kesäkuussa parlamentin ylähuoneen komitea, jota sitäkin johtaa Muslimiveljeskunnan edustaja.

Monia toimittajia on sittemmin eronnut, koska he katsovat komitean islamistijäsenten manipuloivan valintaprosessia ja ajavan läpi omia ehdokkaitaan. Toimittajien mukaan moni valituksi tullut päätoimittaja ei täytä ammatillisia vaatimuksia, mutta suhtautuu suopeasti islamisteihin.

Arvostelijoiden mukaan uudet päätoimittajat ryhtyivät oitis vetämään toimituspoliittista linjaa, joka takaa edullisen julkisuuden Mursille ja veljeskunnalle.

”Vertaamalla lehtien päätoimittajavaihdoksen edellistä ja jälkeistä numeroa käy selväksi, että uudet halusivat todistaa lojaalisuutensa”, journalistien ammattijärjestön varapuheenjohtaja Abeer Saady sanoo.

Katoavat sivut

Johtavan päivälehden, Al-Ahramin, uusi päätoimittaja lakkautti heti työhön tultuaan palstan, jolla seurattiin, miten Mursi onnistuu täyttämään lupauksiaan ensimmäisen sadan virkapäivänsä aikana.  Lakkautuksen syytä ei kerrottu.

Al-Akhbarin uusi päätoimittaja Mohamed Hassan El-Banna puolestaan lopetti mielipideosaston, jossa oli arvosteltu Muslimiveljeskuntaa. Syyksi hän sanoi sivujen uudelleenjärjestelyt.

Useat kolumnistit ovat valittaneet sensuurista. Eräs naispuolinen kirjallisuuskriitikko kertoo, että El-Banna vaati häntä silottamaan tekstiä, jossa suomittiin Muslimiveljeskuntaa vallan kahminnasta.  Juttu jäi julkaisematta, kun nainen kieltäytyi poistamasta lausetta ”Journalismi on verhoutunut huntuun.”

Muslimiveljeskunta suitsii myös yksityisiä viestimiä turvautuen Mubarakin aikaisiin lakeihin. Al-Dustour-lehden painos takavarikoitiin 11. elokuuta ja päätoimittaja sai syytteen presidentin loukkaamisesta ja uskonnollisten ristiriitojen lietsonnasta.

Päiviä aiemmin yksityisen Al-Faraeen-television lähetys katkaistiin. Sen omistajaa ja pääjuontajaa Tawfik Okashaa syytettiin kansan yllyttämisestä murhaamaan presidentti.

Okasha on entinen Mubarakin kannattaja eikä nauti ammattikunnassa laajaa luottamusta, mutta viranomaisten toimintatapa suututtaa kollegoja. 

Tiukempi kuin Mubarak

”Emme ole Al-Faraeenin puolella tai sitä vastaan. Huolestuttavaa on se, että kanava suljettiin hallinnollisella toimenpiteellä eikä oikeuden päätöksellä”, Saady selittää.

”Edes Mubarak ei tehnyt sellaista, ainakaan ennen 30-vuotisen kautensa loppumetrejä. Jos Mursin hallitus aloittaa näin, mihin se vielä ehtiikään”, hän ihmettelee.

Muslimiveljeskunta on toistuvasti kiistänyt kaikki sensuuriaikeet. Se vakuuttaa kunnioittavansa ilmaisunvapautta, mutta rajaa ulkopuolelle presidentin halventamisen sekä väkivallan ja uskonnollisen levottomuuden lietsonnan.

Kun tiedotusministeri Abdel Maqsoudilta kysyttiin Al-Dustourin ja al-Faraeenin tapauksista. Hän sanoi, että sanavapaudella täytyy olla rajat.

Mursin tiedottaja kertoi heinäkuussa, että presidentti oli haastanut kaksi viestintä oikeuteen väärien tietojen levittämisestä. Lisäksi veljeskunta on nostanut useita syytteitä.

Liikkeen edustajan mukaan valtaosa oikeusjutuista on median närkästyttämien kansalaisten alulle panemia. Sananvapaudesta huolestuneet toimittajat uskovat, että veljeskunta yllyttää kannattajiaan oikeustoimiin ja myös ahdistelemaan toisinajattelevia journalisteja.