Uutiset / 21.02.2017

Bensasota teki somesta taistelutantereen Meksikossa

México (IPS – Emilio Godoy) Jopa 20 prosentin korotukset polttoaineiden ja sähkön hintaan saivat meksikolaiset kuohuksiin vuodenvaihteessa. Mielenosoitukset yltyivät paikoin mellakoiksi, ja sosiaalinen media muuttui taistelutantereeksi, kun vastapuoli palkkasi nettirobotit tukahduttamaan kapinaa. Chiapasissa asuva lakimies Amín Cholác on perustanut kansalaisjärjestön ja ladannut nettiin kapinaa lietsovan videon. ”On tullut aika kaataa alistava ja korruptoitunut valtajärjestelmä”, hän sanoo. Videota on katsottu tuhansia kertoja Youtubessa ja sitä on levitetty Facebookiin, Twitteriin ja Whatsappiin. ”Kannatusta on tullut jopa puolelta maata, mutta minulle on sadellut myös loukkauksia ja uhkauksia”, Cholác kertoo. Hänen Facebook-tilinsä on kaapattu kolmesti. ”Avasin uusia. Olen päättänyt, että jokaista kaapattua tiliä kohti perustan kolme uutta.” Twitter valjastettiin vastakampanjaan Vuoden 2015 tilaston mukaan Meksikon kännykkämäärä hipoo asukaslukua ja 122 miljoonasta asukkaasta 59 prosentilla on pääsy nettiin. Somesta on tullut tehokas vastarinnan väline, mutta sitä osaavat käyttää propagandavälineenä myös vallanpitäjät. ”Protesti hinnankorotuksia vastaan alkoi uudenvuoden aikoihin spontaanisti somessa. Ensin ihmisiä yllytettiin pidättymään bensiinin ostosta kolme päivää”, Loquesigue TV -nettisaitin tekijöihin kuuluva Alberto Escorcia kertoo. Pian someen alkoi tulvia huhuja ja väkivaltaan yllyttäneitä viestejä. Loquesigue TV julkaisi 4. tammikuuta niistä analyysin. Sen mukaan tarkoitusta varten perustetuilta 650 Twitter-tililtä lähetettiin tuhansia viestejä, jotka oli suunnattu mielenosoituksia vastaan. Julkistuksen jälkeen Escorcialle syydettiin uhkauksia. Protesti jäi taka-alalle, kun robotit ja trollit valtasivat tilaa netissä tammikuun alkupäivinä, vahvistaa tutkija Rossana Reguillo Guadalajaran yksityisestä Western Institute of Technology and Higher Education -yliopistosta. Reguillon johtama Signa Lab löysi Twitteristä yli 10 000 tiliä, joiden tehtävänä oli tukahduttaa protestimielialaa ja pelotella kapinoitsijoita. Toisaalta väkeä myös yllytettiin ryöstämään kauppoja. Rahalla saa robotit hyökkäämään Nettisodista on Meksikossa aiempaa kokemusta syksyltä 2014, jolloin silloisen oikeusministerin Jesús Murillon lause ”Olen saanut tarpeekseni” synnytti Twitterissä kampanjat puolesta (#YaMeCanse) ja vastaan. Murillo viittasi Ayotzinapassa ”mystisesti” kadonneen 43 opiskelijan tapaukseen. Meksikolaisten ja yhdysvaltalaisten yliopistojen yhteinen tutkimus asiasta julkaistiin viime syksynä otsikolla On the influence of social bots in online protests; Preliminary findings of a Mexican case study. Sen mukaan ihmisiä matkivilla nettiroboteilla oli merkittävä rooli kadonneita opiskelijoita koskevissa somekeskusteluissa. Sama ilmiö on havaittu muuallakin Latinalaisessa Amerikassa. Asiantuntijoiden mukaan hyvä esimerkki on presidentti Dilma Rousseffin viraltapanoa edeltänyt pitkä prosessi Brasiliassa viime kesänä. Tutkijoiden arvio on, että robottipalveluja tarjoavat yritykset työskentelevät hallitusten tai puolueiden hyväksi tarkoituksenaan vaientaa toisinajattelu netissä. Escorcian mukaan Meksikossa on firmoja, jotka kehittävät tilauksesta nettihyökkäyksiä, valeuutisia tai poliittisia kampanjoita. Niitä ovat pestanneet niin oikea kuin vasenkin laita ja oletettavasti myös hallitseva PRI-puolue. Tutkija Requillo on itsekin saanut osansa hyökkäyksistä. ”Pelissä on rahaa. Kyse ei ole nuorisoporukoista, jotka haluavat kaataa netin huvikseen. Takana on selvä strategia asiallisen keskustelun vaientamiseksi, julkisen tilan valtaamiseksi ja Twitterin muuttamiseksi taistelukentäksi”, hän sanoo.

Katso myös

Kaikki uutiset

Journalistiliitto: Suomi tarvitsee mediapoliittisen ohjelman ja mediatukijärjestelmän

Liitto kannattaa selonteossa esille nostettuun tarpeeseen parantaa lasten- ja nuorten luku-, kieli- ja mediataitoja. Yksi keskeinen toimenpide tämän toteuttamiseksi on laskea kirjojen ja lehtien arvonlisäverokanta nollaan.

Journalistiliitto: Yle-lain muutos haitallinen työntekijöille ja kulttuurille, säästötoimena tarpeeton

Yleisradio on merkittävä työllistäjä. Se tarjoaa paitsi työpaikkoja, mutta myös ostaa ohjelmia, palveluja ja tuotantoja muilta yrityksiltä. Ylen rahoituksen leikkaaminen paitsi johtaa jopa satojen työpaikkojen menetyksiin, niin se myös ajaa ahdinkoon alan tuotantoyhtiöitä sekä freelancereita. Yle on erittäin merkittävä kulttuurin rahoittaja Suomessa, liitto toteaa lakimuutoksesta antamassaan lausunnossa.

Hae nyt Julkisen sanan neuvoston jäseneksi

Ehdokkaiden tulee olla liiton jäseniä sekä perehtyneitä ammattietiikkaan ja Journalistin ohjeisiin.