Journalistiliitto on yhdessä Kärkimedian, Uutismedian liiton ja Suomalaisen työn liiton kanssa mukana kampanjassa, joka muistuttaa kotimaisesta uutismediasta ja sen merkityksestä. Sanomalehtiin mainostilaa myyvän Kärkimedian käynnistämä kampanja puhuttelee etenkin mainostajia. Kampanja alkoi syksyllä ja jatkuu nyt kevään ajan. Kotimainen uutismedia, niin paikallinen kuin valtakunnallinen, on Journalistiliiton mukaan avainasemassa faktapohjaisen, kansalaisten arjen kannalta merkittävän tiedon tuomisessa kansalaisille. Suomalaiset luottavat kotimaiseen mediaan ja sen rooli esimerkiksi kriisitilanteiden viestijänä ja huoltovarmuuden ylläpitäjänä on erittäin suuri. Vuodesta 2017 ulkomaiset toimijat ovat kasvattaneet osuuksiaan suomalaisesta mediarahasta peräti 152 prosenttia. Kotimaisten toimijoiden kasvu on ollut 28 prosenttia. Vuonna 2022 Suomessa yritykset panostivat sosiaalisen median mainontaan ja hakukonemainontaan jopa 2,5-kertaisen määrän verrattuna vuoteen 2017. Kaupallinen media on tilausmaksujen lisäksi riippuvainen mainoseuroista. Suomessa ei ole samanlaista suoraa mediatukea kuin useimmissa muissa Pohjoismaissa. Mainostaminen suomalaisessa uutismediassa tukee sitä, että pystymme jatkossakin ylläpitämään suomalaisten journalistien tekemiä uutisia suomalaisten omista aiheista suomalaisille. Lisää kampanjasta kotimainenmedia.fi Avainsanat: Journalistiliitto