Mikko Martikainen (RTTL) ja Valtteri Törmänen (HSJ) esittelivät valtuustolle jäsenhankintasuunnitelman. Kuva: Heli Saarela Journalistiliitto parantaa jäsenhankintaa markkinoimalla jäsenyyttä alalle tuleville opiskelijoille, uusille työntekijöille ja freelancereille entistä tehokkaammin. Samalla liitto haluaa huolehtia siitä, että nykyiset jäsenet haluavat pysyä liitossa. Liiton valtuusto hyväksyi tänään 22. toukokuuta jäsenhankintasuunnitelman. Valtuuston asettama jäsenhankintatyöryhmä on valmistellut suunnitelmaa, joka tarjoaa liitolle, yhdistyksille ja osastoille työkaluja uusien jäsenten hankintaan ja nykyisten pitoon. Suunnitelmassa huomioi kaikki nykyiset jäsenryhmät sekä mahdolliset uudet ryhmät. Suunnitelmassa antaa konkreettisia työkaluja jäsenhankintaan työpaikoilla. ”Meille on tärkeää olla jatkossakin vahva liitto – sekä taloudellisesti vakavarainen että jäsenmäärältään kattava”, sanoo liiton puheenjohtaja Marjaana Varmavuori. Työryhmä on tehnyt runsaasti taustatyötä, jossa on haettu hyviä esimerkkejä ja kokemuksia muista järjestöistä sekä liiton omista yhdistyksistä. Suunnitelmaa varten on tehty myös taustahaastatteluja ja kyselyjä, joissa on selvitetty jäsenhankinnan nykytilaa. Seuraavaksi suunnitelma annetaan yhdistysten käyttöön. Jäsensuosittelu tuonut uusia jäseniä Liitto käynnisti viime syksynä jäsensuosittelukampanjan, jossa uuden jäsenen liittoon tuonut jäsen on saanut palkkioksi lahjakortin. Kampanja on tuonut toukokuuhun mennessä uusia jäseniä muutamia kymmeniä. Valtuusto päätti jatkaa jäsensuosittelua osana liiton muuta jäsenhankintaa. Avainsanat: Journalistiliitto valtuusto