Uusimmat

Uudet pomot ja vanhat tavat Egyptin valtiollisessa mediassa

Kairo (IPS – Cam McGrath) Puoli vuotta presidentti Hosni Mubarakin syrjäyttämisen jälkeen Egyptin valtion viestimiä johtavat uudet pomot. Mutta tavat ovat entiset, asiantuntijat sanovat.

"Valtion viestimet osaavat ainoastaan ylistää johtajaa. Mubarakin lähdettyä tilalle on tullut maata johtava sotilasneuvosto", Kairon amerikkalaisen yliopiston journalismin professori Rasha Abdulla sanoo.

Mubarak oivalsi median vallan ja käytti hyväkseen valtion sähköisiä ja painettuja viestimiä. Ne syöttivät propagandaa kansalle yrittäen hukuttaa Egyptin pienen mutta aktiivisen riippumattoman median äänen.

Vallankumous pani median koetteelle. 18 päivää kestäneen kansannousun aikana viestimien vaihtoehtoina oli kertoa, kiistää tai valehdelle ja ne kokeilivat kaikkia kolmea.

Nile TV:n entinen apulaisjohtaja ja uutisankkuri Shahira Amin kertoo, että englanninkielinen kanava oli ennen kumousta sensuurin ulkopuolella. Mutta sitäkin kiellettiin mainitsemasta tammikuun 25. päivänä alkanutta kapinaa, vaikka mielenosoitusten pauhu kuului studioon asti.

"Saimme uutisoida vain Mubarakia kannattavat mielenosoitukset", Amin sanoo.

Kapinan paisuessa hallituksen propagandakoneisto levitti salaliittoteorioita kääntääkseen kansan mielenosoittajia vastaan. Levottomuuksien lietsojiksi väitettiin Israelin, Iranin ja Hamasin agentteja.

Moni toimittaja vaihtoi puolta

Amin kertoo silmiensä avautuneen Tahririn aukiolla, kun hän näki mielenosoittajien olevan tavallisia perheitä kaikista yhteiskuntaluokista.

Helmikuun 2. päivänä kepein ja miekoin aseistautuneet Mubarakin kätyrit hyökkäsivät aukiolle hevosilla ja kameleilla. Kansainväliset satelliittikanavat välittivät kuvaa "kamelitaistelusta", jonka Egyptin media pimitti.

"Näin hyökkäyksen al-Arabiyalta, mutta luettavakseni annetuissa saman illan uutisissa siitä ei mainittu sanaakaan. Toimitussihteeri sanoi saaneensa ohjeet, että asiasta ei hiiskuta", Amin muistelee.

Aminille se oli viimeinen pisara. Seuraavana päivänä hän otti lopputilin ja liittyi mielenosoittajiin.

Moni muukin toimittaja vaihtoi puolta päivinä, joiden aikana Mubarakin hallinto tappoi yli 800 mielenosoittajaa ja haavoitti tuhansia.

Jäljelle jääneet vaihtoivat säveltä vasta, kun Mubarakin kaatuminen oli varmaa. Mielenosoittajat, joita he olivat haukkuneet vieraan vallan agenteiksi ja rähinöitsijöiksi muuttuivat yhdessä yössä "isänmaallisiksi nuoriksi, jotka vaativat kauan kaivattuja uudistuksia".

Valtion median uskottavuus romahti

"Vallankumous vei valtion medialta uskottavuuden rippeetkin. Sen palauttamisessa on kova urakka, jonka en usko edes alkaneen vielä", Abdulla arvioi.

Sotilaiden johtama väliaikaishallitus on vaihtanut johtajia valtion viestimissä. Se sulki ensin mediaa valvoneen tiedotusministeriön, joka kuitenkin avattiin taas heinäkuussa.

Valtiollisen Mena-uutistoimiston toimituksen johtoon kuuluva Ashraf al-Leithy sanoo, että riippumaton uutisvälitys on nyt mahdollista.

Amin palasi Nile TV:hen saatuaan luvan päättää uutisten sisällöstä. Hänen mukaansa muutokset ovat kuitenkin jääneet kosmeettisiksi. Uudetkin pomot ovat vanhan propagandakoneiston kasvatteja, ja heidän edeltäjänsä jatkavat alalla konsultteina.

"Jäljellä ovat samat ihmiset, samat päälliköt ja sama ajattelutapa. Ainostaan Mubarak on korvattu armeijalla", Amin suomii.

Tutkijoiden mukaan korruptio ja suosikkijärjestelmät kukoistavat yhä Mubarakin ajan työtapojen rinnalla.  Toimittajat ovat tottumattomia hankkimaan uutisia kentältä, joten he odottavat hallituksen tiedotteita tai kopioivat muista lähteistä. Ylistysten kohteena on nyt Mubarakin sijasta sotilasjohto.

Sensuuri palasi entistä pahempana

"Ainoa merkittävä muutos valtion tv:ssä on opposition, varsinkin Muslimiveljeskunnan ja islamististen salafistien, esille pääsy", Amin sanoo.

Hän epäilee, että ääriainesten esittelyn tarkoituksena onkin vahvistaa Mubarakin varoitusta, että hänen hallintonsa vaihtoehtona on kaaos. "Ehkä kansaa yritetään pelotella pysäyttämään vallankumous."

Ihmisoikeusjärjestöt pitävät huolestuttavana, että tiedotusministeriö avattiin uudelleen. Samalla varoitettiin, että kaikki armeijaa ja sen johtoa koskeva raportointi on alistettava ennakkosensuuriin. Sääntöä rikkoneita toimittajia ja bloggareita on ahdisteltu ja pidätetty.

"Valvonta on monin paikoin pahempaa kuin Mubarakin aikaan. Aiemmin tekstejämme ei tarkastettu ennalta, mutta nyt kaiken on kuljettava armeijan kautta", Amin kertoo.

Abdulla myöntää, että on valtava urakka uudistaa rakenteet, jotka pitivät Mubarakin vallassa 30 vuotta. Toimittajat kaipaavat koulutusta ja ohjausta, mutta ennen kaikkea heidän on ymmärrettävä roolinsa oikein.

"Kyse ei ole valtion mediasta, vaan julkisesta mediasta. Se kustannetaan kansan rahoilla, ja sen kuuluu palvella kansaa, eikä hallitusta", Abdulla tähdentää.