Uutiset / 17.06.2024

Suomalaisten luottamus uutisiin pysyy vakaana – ”Kärkisijasta on syytä olla kiitollinen”

Suomalaisten luottamus uutisiin on yhä vakaata ja maailman kärkeä, kertoo tänään 17. kesäkuuta julkaistu tutkimus.

Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2024 -kyselytutkimuksesta selviää, että itse seuraamiinsa uutisiin luottaa Suomessa 75 prosenttia aikuisväestöstä. Useimpiin uutisiin luottavien määrä pysyi 69 prosentissa jo kolmatta vuotta peräkkäin.

Luottamuksen lisäksi uutisista kiinnostuneiden määrä on Suomessa suurempi kuin useimmissa muissa vertailun maissa.

”Tutkimuksen tulokset kertovat siitä, että suomalainen journalismi on kokonaisuutta katsoen luotettavaa, ammattitaitoista ja laadukasta. Kärkisijasta on syytä olla kiitollinen”, Journalistiliiton puheenjohtaja Hanne Aho sanoo.

”Julkisuudessa on viime aikoina keskusteltu paljon journalistien ammattitaidosta ja siitä, rakoileeko kansalaisten luottamus mediaan. Voimme totta kai aina tehdä työmme paremmin. Virheitä tehdään väistämättä, mutta ne pyritään aina korjaamaan”, Journalistiliiton puheenjohtaja Hanne Aho sanoo.

Tutkimuksen Suomen maaraportissa arvioidaan, että suomalaisten luottamusta selittävät yleinen luottamuksen kulttuuri sekä journalistien vahva ammatillinen kulttuuri, jota tukee Julkisen sanan neuvoston vahva asema.

Ylen verkkouutisia seuraavat myös maksavat verkkouutisista

Media-alalla on käyty keskustelua siitä, miten Yleisradion ilmainen uutistarjonta vaikuttaa ihmisten valmiuteen maksaa uutisista.

Nyt julkaistujen kyselytulosten perusteella maksuttoman verkkouutistarjonnan seuraaminen ei näytä vähentävän verkkouutisista maksamista. Päinvastoin ne, jotka seuraavat esimerkiksi Yleisradion verkkouutisia, myös maksavat verkkouutisista muita todennäköisemmin.

Vastaava tulos on tullut ilmi myös aiemmissa tutkimuksissa.

”Ei ole siis mitään todisteita siitä, että Ylen rahoituksen pienentäminen ja toiminnan rajoittaminen auttaisi kaupallista mediaa”, Aho huomauttaa.

Verkon uutissisällöistä maksavat erityisesti hyvätuloiset, hyvin koulutetut sekä uutisista ja politiikasta kiinnostuneet. He seuraavat myös verkon maksuttomia uutissisältöjä mutta maksavat maksullisista verkkouutisista siitä huolimatta.

Verkkosisällöistä maksamattomat puolestaan uutisia ylipäätään muita vähemmän. He seuraavat vain iltapäivälehtien verkkouutisia yhtä yleisesti kuin verkkosisällöistä maksavat.

Joka toinen piti epämukavana seurata tekoälyn tuottamia uutisia

Kyselytutkimuksessa selvitettiin ensimmäistä kertaa myös yleisön suhtautumista tekoälyn käyttöön uutisten tuottamisessa.

Tulosten mukaan yleisö haluaa pitää vastuun uutisten sisällöstä toimittajalla tekoälyn sijaan. Suomalaisvastaajista puolet pitää vähintään jokseenkin epämukavana seurata pääosin tekoälyn tuottamia uutisia. Tekoälyn avulla mutta pääosin toimittajan tuottamiin uutisiin suomalaiset suhtautuivat suopeammin.

Koko raportti on luettavissa täällä.


Katso myös

Kaikki uutiset

Vapaa tiedonvälitys ei toteudu Gazassa: journalistien tappamisen on loputtava  

Konflikti Gazassa on tuottanut mittaamattoman määrän kärsimystä ja tuhoa siviiliväestölle yhdeksän viime kuukauden aikana. Gazasta on muodostunut tiedonvälityksen musta-aukko. Humanitaarisen katastrofin todellista laajuutta ja inhimillistä hätää ei voi ymmärtää ilman journalistien aktiivista raportointia. Siksi on välttämätöntä taata edellytykset journalistien mahdollisimman vapaalle ja turvalliselle toiminnalle sotimisesta riippumatta. Tätä edellyttää myös kansainvälinen oikeus. Yhdistyneiden kansakuntien turvallisuusneuvosto on […]

Journalistiliitto palvelee myös läpi suven

Jäsenet voivat olla yhteydessä liittoon jäsenyyttä koskevissa asioissa sekä lakiasioissa.

Luova ala vaatii päättäjiä perumaan yksityisen kopioinnin hyvityksen tuhoisan leikkauksen

Älä anna kulttuurin kadota -kampanja vaatii päättäjiä säilyttämään oikeudenmukaisen yksityisen kopioinnin hyvityksen. Hallituksen kehysriihen päättämä leikkaus 11 miljoonasta 5,5 miljoonaan olisi luovan alan järjestöjen mukaan perusteeton ja tuhoisa kulttuuritarjonnalle ympäri Suomen. Journalistiliitto on mukana kampanjassa.