Uusimmat

Riippumaton media ahtaalla Valko-Venäjällä

Vaikka sanan- ja ilmaisunvapaus on kirjattu Valko-Venäjän perustuslakiin, eivät nämä vapaudet ole kukoistaneet Aljaksandr Lukašenkan 17 presidenttivuoden aikana.

Airi Leppänen

Tilanne on huomattavasti kiristynyt viime joulukuussa pidettyjen presidentinvaalien jälkeen. Vaali-iltana Minskissä järjestetyssä joukkomielenosoituksessa pidätettiin liki 30 työtehtävissä ollutta toimittajaa, joista kymmenkunta on tuomittu  vankeusrangaistuksiin syytettynä kapinan valmistelusta tai siihen osallistumisesta.

Vainot ja pidätykset työtehtävissä olleita toimittajia kohtaan jatkuivat kesä-heinäkuussa eri puolilla Valko-Venäjää järjestettyjen hiljaisten mielenosoitusten aikana, jolloin pidätettiin 95 toimittajaa ja kuvaajaa. Näistä 13 tuomittiin oikeudessa eripituisiin vapausrangaistuksiin.

Sanan- ja ilmaisuvapauden loukkausia monitoroivan Valko-Venäjän toimittajayhdistyksen (Belarusian Journalists Association, BAJ) varajohtaja Andrei Aleksandriaun mukaan kyseessä on valtionjohdon epätoivoinen yritys tukahduttaa vapaan tiedonvälityksen viimeiset linnakkeet.

Esimerkiksi Valko-Venäjän kaksi johtavaa riippumatonta lehteä  – Narodnaja Volja ja Nasha Niva – olivat keväästä lähtien lakkautusuhan alla. Ne pääsivät piinasta, ainakin toistaiseksi, kun maan viestintäministeriö pyörsi elokuussa päätöksen ja tyytyi vaatimaan lehdille sakkoja.

BAJ toimii yhdessä maan ihmisoikeusjärjestöjen kanssa syytteeseen joutuneiden toimittajien puolustajana. Protestien ja vetoomusten jälkeen Hrodnon alioikeus muutti puolalaisen Gazeta Wyborczan kirjeenvaihtaja Andrei Paczobutin kolmivuotisen tuomion ehdolliseksi heinäkuussa. Paczobutia syytettiin solvauksesta ja presidentin kunnian häpäisemisestä jutuissaan.

Elokuussa BAJ vetosi presidentin hallintoon joulukuun 19. päivän tapahtumien johdosta vangittujen jäsentensä, muun muassa Dzmitry Bandarenkan, Aliaksandr Atroshchankaun ja Pavel Seviarynietsin, vapauttamiseksi. Syyskuun 14. päivänä presidentti Lukašenka vapauttikin 11 poliittista vankia, heidän joukossaan toimittaja Aliaksandr Atroshchankaun, joka ennen vaaleja toimi opposition pääehdokkaan, Andrei Sannikaun kampanjatiedottajana. Atroshchankau vahvisti viranomaisten kiistämän tiedon, että häntä oli kidutettu vankilassa. Armahdettujen joukossa ei kuitenkaan ollut Bandarenkaa, joka BAJ:n mukaan kärsii vakavista terveysongelmista. Oppostioehdokas Sannikau istuu viisivuotista tuomiotaan ja hänen toimittajavaimonsa Iryna Khalip  kärsii ehdollisena kaksivuotista tuomiota. 

Andrei Aleksandriaun mukaan Valko-Venäjällä ei ole yhtään riippumatonta valtakunnallista televisiokanavaa, ja valtion toimilupapolitiikka ehkäisee sellaisten perustamisen tehokkaasti. Myös akkreditointi on suuri ongelma. Esimerkiksi Puolasta käsin toimivan Belsat-satelliittikanava ei ole saanut toimittajilleen akkreditointia lukuisista hakemuksista huolimatta. Tämä asettaa Belsatin toimittajat lainsuojattaman asemaan, sillä Valko-Venäjän laki kieltää toimittajia työskentelemästä ilman akreditointia.

”Netti on tähän saakka ollut suhteellisen vapaa, mutta keväästä lähtien viranomaiset ovat  tiukentaneet kontrollia. Hallituksen mustalle listale joutuneiden nettimedioiden sivuille ei enää pääse virastojen, kirjastojen ja yliopistojen tietokoneilta, nettikahviloiden käyttäjiltä vaaditaan henkilöllisyystodistusta ja riippumattomien kansalaisjärjestöjen nettisivuja häiritään. Nykyisin kaikilta online-medioilta vaaditaan rekisteröitymistä, mutta se on meillä erittäin hankalaa”, selvittää Andrei Aleksandriau.

BAJ raportoi sananvapauden tilasta ja sen loukkauksista päivittäin nettisivuillaan ja julkaisee  vuosittain seurantaraportin. Yhdistys järjestää jatkuvasti myös erilaisia koulutustapahtumia, sillä

Andrei Aleksandriun mukaan toimittajien peruskoulutus on Valko-Venäjällä erittäin suuri ongelma.  Meneillään on muun muassa kurssitusta työturvallisuuteen liittyvistä kysymyksistä sekä hanke laatujournalismin puolesta, jossa työstetään toimittajan työn ammatillisia normeja. Keskeinen toimintamuoto on myös toimittajien oikeusapu, jota juristin koulutuksen saaneet järjestön jäsenet.antavat. BAJ:n kansainvälisinä yhteistyökumppaneina ovat muun muassa IFJ ja EFJ. Järjestö kiinnostunut  yhteistyöstä myös Viestintä ja kehitys -säätiön (VIKES) kanssa mahdollisesti freelancer-koulutukseen tai yhteisömedian kehittämiseen liittyen.

BAJ:n nettisivuilla www.baj.by on aineistoa englanniksi, katso myös ihmisoikeusjärjestö Viasnan sivut: www.spring96.org.