Intian viranomaiset päättivät maaliskuun lopulla nelinkertaistaa yhteisöradioiden mainostaksan 3,4 euroon minuutilta.”Korotus parantaa asemien tulonhankintaa ja vakauttaa niiden talouden”, Delhissä toimivan CR Broadcasters Forumin perustaja Sajan Venniyoor uskoo.Mainostulo on hänen mukaansa tärkeä lisä radioille, joiden talous pyörii lähinnä oppilaitosten tai kansalaisjärjestöjen varassa. Hän pitää mainosrahaa parempana kuin suoraa valtion tukea, joka voisi vääristää sisältöjä.Commonwealth Educational Media Centre for Asia (Cemca) laskee, että yhteisöradio kattaisi kulunsa, jos se saisi myytyä 20 minuuttia mainosaikaa päivässä.Yhteisöradion toimilupa edellyttää vähintään kahdeksan tunnin ohjelma-aikaa päivittäin.Delhiin vuonna 2009 perustetun Gurgaon Ki Awaaz -radion johtaja Arti Jaiman epäilee, ettei mainosrahaa ala tulvia hänen medialleen ja muille syrjäytyneiden yhteisöjen oikeuksia ajaville asemille, joiden toimintasäde on lailla rajattu pieneksi.Yhteisöradioilla nihkeä alkuIntian korkein oikeus julisti 1995 ääniaallot julkiseksi omaisuudeksi, joka ei voi olla valtion monopoli. Lupabyrokratia hidasti alkua, ja ensimmäinen yhteisöradio pääsi ääneen vasta 2004 Chennaissa.Sittemmin toimilupia on myönnetty 363 ja toiminnassa on 126 yhteisöradiota. Niistä 76 toimii oppilaitosten yhteydessä ja vain 36:ta pyörittävät järjestöt.Uutiset ovat yhteisöradioilta kiellettyjä, ja vuonna 2006 säädettiin, että vähintään puolet sisällöstä on oltava paikallisella kielellä ja yhteisön tuottamaa.Koska ”uutista” ei ole täsmällisesti määritelty, radiot pähkäilevät rajanvedon kanssa. Mikä tahansa ajankohtainen sisältö saattaa viedä toimiluvan.”Kaivon kaivaminen tai häät voivat olla uutinen pienessä kylässä”, Voices-kehitysviestintäjärjestön johtaja Ashish Sen huomauttaa.Tsunamivaroitus on uutinenAjith Lawrence perusti 2006 Alakal-yhteisöradion palvelemaan Thiruvananthapuramin rannikon kalastajaperheitä.Radio tiedotti musiikin ja viihteen ohella säästä ja kalaparvien liikkeistä. Tieto kiinnosti asukkaita, jotka olivat kokeneet tuhoisan tsunamin joulukuussa 2004.”Sekään ei estänyt paikallisviranomaisia epäämästä toimilupaa. Viranomaisten on aika havaita yhteisöradioiden valtavat mahdollisuudet katastrofien torjunnassa ja rannikon asukkaiden elämän kohentamisessa”, Lawrence sanoo.Cemcan johtaja R. Sreedhar uskoo, että hallituksen suhtautuminen yhteisöradioihin on muuttunut, sillä mainostaksan korotuksen ohella valtio aikoo huutokaupata runsaasti uusia lisenssejä.”Nyt ei auta kuin odottaa ja katsoa, mitä seuraa”, Venniyoor sanoo.