Uutiset / 13.04.2012

Intian yhteisöradioille lisää mainosrahaa

Intian viranomaiset päättivät maaliskuun lopulla nelinkertaistaa yhteisöradioiden mainostaksan 3,4 euroon minuutilta.

”Korotus parantaa asemien tulonhankintaa ja vakauttaa niiden talouden”, Delhissä toimivan CR Broadcasters Forumin perustaja Sajan Venniyoor uskoo.

Mainostulo on hänen mukaansa tärkeä lisä radioille, joiden talous pyörii lähinnä oppilaitosten tai kansalaisjärjestöjen varassa. Hän pitää mainosrahaa parempana kuin suoraa valtion tukea, joka voisi vääristää sisältöjä.

Commonwealth Educational Media Centre for Asia (Cemca) laskee, että yhteisöradio kattaisi kulunsa, jos se saisi myytyä 20 minuuttia mainosaikaa päivässä.

Yhteisöradion toimilupa edellyttää vähintään kahdeksan tunnin ohjelma-aikaa päivittäin.

Delhiin vuonna 2009 perustetun Gurgaon Ki Awaaz -radion johtaja Arti Jaiman epäilee, ettei mainosrahaa ala tulvia hänen medialleen ja muille syrjäytyneiden yhteisöjen oikeuksia ajaville asemille, joiden toimintasäde on lailla rajattu pieneksi.

Yhteisöradioilla nihkeä alku

Intian korkein oikeus julisti 1995 ääniaallot julkiseksi omaisuudeksi, joka ei voi olla valtion monopoli.  Lupabyrokratia hidasti alkua, ja ensimmäinen yhteisöradio pääsi ääneen vasta 2004 Chennaissa.

Sittemmin toimilupia on myönnetty 363 ja toiminnassa on 126 yhteisöradiota. Niistä 76 toimii oppilaitosten yhteydessä ja vain 36:ta pyörittävät järjestöt.

Uutiset ovat yhteisöradioilta kiellettyjä, ja vuonna 2006 säädettiin, että vähintään puolet sisällöstä on oltava paikallisella kielellä ja yhteisön tuottamaa.

Koska ”uutista” ei ole täsmällisesti määritelty, radiot pähkäilevät rajanvedon kanssa. Mikä tahansa ajankohtainen sisältö saattaa viedä toimiluvan.

”Kaivon kaivaminen tai häät voivat olla uutinen pienessä kylässä”, Voices-kehitysviestintäjärjestön johtaja Ashish Sen huomauttaa.

Tsunamivaroitus on uutinen

Ajith Lawrence perusti 2006 Alakal-yhteisöradion palvelemaan Thiruvananthapuramin rannikon kalastajaperheitä.

Radio tiedotti musiikin ja viihteen ohella säästä ja kalaparvien liikkeistä. Tieto kiinnosti asukkaita, jotka olivat kokeneet tuhoisan tsunamin joulukuussa 2004.

”Sekään ei estänyt paikallisviranomaisia epäämästä toimilupaa. Viranomaisten on aika havaita yhteisöradioiden valtavat mahdollisuudet katastrofien torjunnassa ja rannikon asukkaiden elämän kohentamisessa”, Lawrence sanoo.

Cemcan johtaja R. Sreedhar uskoo, että hallituksen suhtautuminen yhteisöradioihin on muuttunut, sillä mainostaksan korotuksen ohella valtio aikoo huutokaupata runsaasti uusia lisenssejä.

”Nyt ei auta kuin odottaa ja katsoa, mitä seuraa”, Venniyoor sanoo.

 


Katso myös

Kaikki uutiset

Journalistiliitto: Suomi tarvitsee mediapoliittisen ohjelman ja mediatukijärjestelmän

Liitto kannattaa selonteossa esille nostettuun tarpeeseen parantaa lasten- ja nuorten luku-, kieli- ja mediataitoja. Yksi keskeinen toimenpide tämän toteuttamiseksi on laskea kirjojen ja lehtien arvonlisäverokanta nollaan.

Journalistiliitto: Yle-lain muutos haitallinen työntekijöille ja kulttuurille, säästötoimena tarpeeton

Yleisradio on merkittävä työllistäjä. Se tarjoaa paitsi työpaikkoja, mutta myös ostaa ohjelmia, palveluja ja tuotantoja muilta yrityksiltä. Ylen rahoituksen leikkaaminen paitsi johtaa jopa satojen työpaikkojen menetyksiin, niin se myös ajaa ahdinkoon alan tuotantoyhtiöitä sekä freelancereita. Yle on erittäin merkittävä kulttuurin rahoittaja Suomessa, liitto toteaa lakimuutoksesta antamassaan lausunnossa.

Hae nyt Julkisen sanan neuvoston jäseneksi

Ehdokkaiden tulee olla liiton jäseniä sekä perehtyneitä ammattietiikkaan ja Journalistin ohjeisiin.