Uusimmat

Hunajaa Pomarkkuun, suolaa Fortumiin

21.8.2012
                                                                                                                                                 Satakunnan Journalisteilta hunajaa Pomarkkuun, suolaa Fortumiin
 
Satakunnan Journalistit ry on myöntänyt hyvän tiedottamisen Hunajapurkin Pomarkun kunnalle ja huonon tiedottamisen Suolasalkkarin Fortumille.
Molempien valintojen perusteena on toiminta ja tiedottaminen viime vuoden Tapanin- ja Hannun-päivän myrskyjen yhteydessä.
Vuosikymmenen kovin talvimyrsky kaatoi puita ja katkoi sähköjä ympäri Suomea. Ilmatieteen laitos antoi Selkämerelle harvinaislaatuisen tuulivaroituksen 30 m/s sekä ensimmäistä kertaa ylimmän tason tuulivaroituksen maa-alueille.
Pomarkussa ei jääty tumput suorina surkuttelemaan myrskyvahinkoja. Jo heti tapaninpäivänä kuntaan perustettiin poikkeusolojen työryhmä, joka alkoi palvella ihmisiä paloasemalla ympäri vuorokauden.
Heti seuraavana päivänä Pomarkussa laadittiin kuntalaisille tiedote, jossa kerrottiin paloasemalle järjestetystä päivystyksestä ja päivystysnumeroista. Tiedote jaettiin jokaiseen syrjäkylänkin postilaatikkoon. Kunnan tilanteesta tiedotettiin myös aktiivisesti joukkotiedotusvälineille ja päivitettiin tietoja Facebookissa ja lehtien keskustelupalstoilla.
Pomarkussa myrsky herätti myös asukkaissa voimakkaan yhteisvastuun.
Ihmiset ryhtyivät vapaaehtoisesti raivaamaan teitä, auttamaan pulaan jääneitä ja kantamaan vastuuta sähköttömissä asunnoissa eläneistä.
Hunajan vastaanottivat Pomarkun kunnanjohtaja Eero Mattsson, kunnansihteeri Nina Merilahti ja Pomarkun VPK:n varapäällikkö Pekka Koivunen.
Mattson kertoi katsoneensa Satakunnan Journalistien nettisivuilta aiemmin palkitut.
”Pääsimme edustavaan joukkoon. Tunnemme aidosti ylpeyttä tästä tunnustuksesta.”
Mattson kiitti kunnansihteeri Merilahtea ja VPK:n Koivusta, jotka ottivat heti aktiivisen roolin tiedottamisessa. Hän kiitti myös tiedotusvälineitä.
”Tässä tapauksessa kunta ja tiedotusvälineet olivat samalla puolella yhteistyökumppaneita, joiden avulla tieto saatiin eteenpäin kuntalaisille.
 
Siinä missä pieni Pomarkun kunta työskenteli myrskytuhojen keskellä esimerkillisesti, jätti suuryhtiö Fortum itsestään heikon kuvan.
Yrityksen nettisivut kaatuivat, ja kun myös puhelinpalvelu ruuhkautui, eivät useimmat pimeässä ja kylmässä odotelleet asiakkaat saaneet yhteyttä Fortumiin ollenkaan.
Fortumin tiedotteet myrskytuhoista olivat suurpiirteisiä, eikä yritys osannut jakaa tietoa paikallisen median kautta.
Suolasalkkarin vastaanottanut Fortumin viestintäjohtaja Helena Aatinen myöntää, että internet-sivujen kaatuminen oli pettymys myös heille.
Fortumin kotisivuja onkin alkuvuoden aikana parannettu.
Aatisen mukaan Etelä-Suomen pahin talvimyrsky 30 vuoteen oli niin massiivinen, etteivät edes suuryhtiön viestintäosaston resurssit riittäneet, vaikka töitä tehtiin kahdessa vuorossa täydellä miehityksellä.
Aatinen toteaa myös, että tiedotteiden väitetty suurpiirteisyys johtui osittain siitä, että he halusivat jättää työrauhan kentällä valtavan työmäärän alla huhkineille työntekijöille.
Satakunnan Journalistit ry on jakanut Hunajapyttyjä ja Suolasalkkareita vuodesta 1988.