Uusimmat

Paikallisuus nousee Brasilian mediassa

Rio de Janeiro (IPS – Mario Osava) Paikallislehtien ja yhteisömedian merkitys sosiaalisessa kommunikaatiossa kasvaa, uskoo brasilialainen veteraanitoimittaja Carlos Castillo, joka johtaa alan kehitystä analysoivaa Observatorio da Imprensa -sivustoa.

Talouden globalisaatiosta aiheutunut yhdenmukaisuuden paine saa vastavoimia. Uusi teknologia ja kulutuksen monimuotoistuminen muuttavat myös journalismia. ”Se kehittyy taloudellis-teollisesta toiminnasta kulttuurin ja ymmärryksen tuottamiseksi”, Castillo pohtii.

Hänen mukaansa internet tulvii uutisia siinä mitassa, että yleisö alkaa menettää kiinnostuksensa, mikä vähentää puolestaan ilmoitustuloja. ”Netin merkitys tulojen lähteenä vähenee, ja se muuttuu tulevaisuudessa yksilön ja yhteisön välisen vuorovaikutuksen välineeksi.”

”Mitä enemmän paikallista tietoa verkossa levitetään, sitä enemmän syntyy tuttavuuksia ja niin sanottua sosiaalista pääomaa”, vakuuttaa Castillo, jonka väitöskirja käsitteli tiedonhallintaa.

Hän myöntää, että toimittajien ja asukkaiden suhteiden kehittäminen entistä vuorovaikutteisemmiksi on haastavaa, kuten myös paikallismedian saaminen kestävälle taloudelliselle pohjalle.

São Paulossa satoja lehtiä

Kaupunginosalehdillä on jo vankka asema São Paulon suurkaupungissa, jossa alan yhdistykseen kuuluu 80 julkaisua ja vastaavia lehtiä ilmestyy niiden lisäksi yli sata. Kaupunginosia on yli 2 000, joten kasvunvaraakin riittää.

Tunnetuin on Jornal dos Bairros, joka ilmestyy kerran kuussa 130 000:n painoksena ja jaetaan kahdeksassa keskustan kaupunginosassa.

Kaupunginosalehdet menestyvät, koska niillä on alhaiset kustannukset, suppea levikki ja pieni toimitus sekä varmat paikalliset ilmoittajat, lehden päätoimittaja Haroldo Lago selittää.

Hänen mukaansa jokainen kaupunkilainen on potentiaalinen reportteri, joka välittää lehdelle kiinnostavaa tietoa alueen asioista ja ongelmista, kuten turvallisuudesta, terveydestä ja liikennejärjestelyistä.

Jornal dos Bairrosin painotalossa tehdään myös 55 sisämaan kaupungin lehdet. Lago harmittelee, että suuryritykset ja valtion laitokset eivät ole vielä tajunneet, miten tehokasta on ilmoittaa pienissä ja paikallisissa viestimissä, jotka tavoittavat halutun yleisön suoraan.

Uusi foorumi nettiin

Blumenaussa, joka on 340 000 asukkaan teollisuuskaupunki eteläisessä Brasiliassa, saattaa olla syntymässä jotain uutta digitaalisen yhteisömedian sektorilla, hankkeeseen osallistuva Evandro de Assis sanoo.

Idea syntyi viime vuonna, kun paikallinen liikennöitsijä meni konkurssiin ja joukkoliikenne pysähtyi yli viikoksi, vaikka kaupungin johto hankki tilalle toisen firman.

Kolme toimittajaa – mukana Assis, joka toimi aiemmin osavaltion päälehden Jornal de Santa Catarinan päätoimittajana – perusti Facebookiin Colectivo Blumenaun etsimään ratkaisuja joukkoliikenteen pulmiin.

”Kehotimme asukkaita kertomaan uuden bussifirman palveluista. Muutamassa päivässä mukaan tuli 240 ihmistä ja kuukaudessa 2 000. Se oli liikaa kolmelle toimittajalle, eikä Facebook sopinut enää työkaluksi”, Assis kertoo.

Ryhmä päätti perustaa oman firman paikallisen yrityshautomon avulla luodakseen foorumin osallistuvalle journalismille. Rahoituksen lähteinä Assis mainitsee joukkorahoituksen ja suuryritykset, joita paikallinen ilmoittelu ei kiinnosta, mutta jotkut on saatu mukaan ”paikallisen elämänlaadun kohentamiseen.”

Hanke sätkii vastavirtaan tilanteessa, jossa perinteisen median ahdinko kasvaa. ”Jornal de Santa Catarina työllisti seitsemän vuotta sitten 50 journalistia mutta nyt enää 16”, Assis muistuttaa.