Uusimmat

Sensuuri pakotti filmifestivaalin maan alle Kiinassa

Peking (IPS – Clarissa Sebag-Montefiore) Kiinalainen independent-elokuvien festivaali jouduttiin järjestämään ”maan alla” sen jälkeen, kun poliisit vierailivat festivaalin avajaisissa.

Järjestyksessä kuudensilla Pekingin itsenäisen elokuvan festivaaleilla (BIFF) esitettiin rohkeimpien Manner-Kiinan ohjaajien tuotoksia: dokumenttia, kokeellista elokuvaa ja animaatiota. BIFF:in independent-elokuvat ovat kirjaimellisesti itsenäisiä, sillä teoksia ei ole hyväksytetty etukäteen Kiinan mediaviranomaisilla.

Festivaalin avauspäivänä reilut kymmenen poliisia tunkeutui saliin, jossa yli sata ohjaajaa, näyttelijää, käsikirjoittajaa ja muuta festivaalivierasta olivat katsomassa tapahtuman avauselokuvaa. Osallistujien oli luovutettava henkilötietonsa poliisille, ennen kuin he saivat poistua salista.

Poliisien vierailun jälkeen järjestäjät vaihtoivat tapahtumapaikkaa taidekeskuksesta hotelliin, mutta hotellin henkilökunta passitti heidät pois sieltäkin. Lopulta tapahtuma pidettiin festivaalin järjestäneen Li Xianting -filmisäätiön toimistossa.

Myös Li Xianting -filmisäätiön keväällä järjestämä dokumenttifilmifestivaali keskeytettiin. Silloin Kiinan valtiollinen media raportoi, että järjestäjät itse keskeyttivät tapahtuman "jännittyneen tilanteen ja selittämättömän paineen vuoksi".

Järjestäjät hämäävät tarinoilla kebabjuhlista

Alkuvaikeuksista huolimatta noin 50 ihmistä kokoontui muutama päivä myöhemmin katsomaan kiistellyn ohjaajan Wang Bingin raakaa ja sensuroimatonta elokuvaa "Oja" (The Ditch), joka kertoo kiinalaisesta "uudelleenkoulutus"-työleiristä 1960-luvulla. Ojaa ei voi kaupitella Kiinassa perinteisiä jakelukanavia pitkin tai näyttää elokuvateatterissa.

Muut festivaalin kielletyt elokuvat kertovat muun muassa väestön pakkosiirroista tai etnisten vähemmistöjen ahdingosta.

Järjestäjät yrittävät pitää poliisin kuutamolla väittämällä, että Li Xiantingin filmisäätiön päämajassa on yksityisbileet, joissa ystävät paahtavat ja syövät lampaanlihakebabia.

"Joskus näytämme filmejä keskellä yötä, ja tieto kulkee suusta suuhun", BIFF:n ohjelmakuraattori ja Pekingin elokuva-akatemian professori Hao Jian kertoo.

Hänen mukaansa ennen viime vuotta poliisi saattoi joskus pysäytti filmit, kuten Xu Xinin dokumentin Karamay, joka kertoo yli 300 koululaista tappaneesta tulipalosta Luoteis-Kiinassa.

"Nyt kukaan ei ole tullut pysäyttämään keloja. Mutta jos poliisi näkee, että väkeä on paljon, he tulevat. He tekevät vain työtään: haluavat säilyttää vakauden. Tilanne käy koko ajan tiukemmaksi", Hao kertoo.