Uusimmat

Kiinan vaikutus hirvittää Taiwanin mediakaupoissa

Tapei (IPS – Dennis Engbarth) Taiwanin toimittajat ja kansalaisjärjestöt kamppailevat torjuakseen ison mediatalon päätymisen Kiina-kytkennöistään tunnettujen rahamiesten käsiin. Vastustajien mukaan pelissä on Taiwanin lehdistönvapaus ja koko demokraattisen järjestelmän tulevaisuus.

Taiwanilainen mediatalo Next Media Group on ollut Hongkongissa toimivan Jimmy Lain omistuksessa, mutta tämä sopi 29. marraskuuta neljän toiminnon myymisestä 600 miljoonalla dollarilla viidelle sijoittajalle. Joukossa ovat Want Want China Times -yhtymän puheenjohtaja Tsai Shao-ching (jonka isä on Want Wantin kiistelty omistaja Tsai Eng-ming), Formosa Plastic Groupin kellokas William Wong ja Chinatrust Charity Foundationin Jeffrey Koo Jr.

Lokakuussa kerrottiin, että Lai on menettänyt paljon rahaa kaapelitelevisiokokeilussa ja aikoo myydä Taiwanissa ilmestyvän tuottoisan kiinankielisen Pingguo Ribaon eli Omenapäivälehden ja kaksi muuta lehteä sekä Next-kaapelitelevision.

Huoli Taiwanin lehdistön tulevaisuudesta heräsi marraskuussa, kun paikallinen talouslehti esitti epäilyn, että ostajia johtaa Tsai.

Tsailla on merkittävä osuus Hongkongin Kiinan-mielisessä Asia-televisiossa. Hän osti syksyllä 2008 Taiwanista Zhongguo Shibao -lehden, suurimman televisiokanavan China TV:n ja CTI-TV-kaapelikanavan. Myöhemmin hän hankki omistukseensa myös China Systems Networkin, joka on Taiwanin suurin kaapelitelevision jakeluyhtiö. Hanke sai valtion viestintäkomitean hyväksynnän heinäkuussa.

Omistusten keskittyminen herätti kansalaisten vastarinnan, joka puolestaan joutui Tsain omistamien viestimien vastatuleen.

”Kiina ostaa Taiwanin valvontaansa”

Taiwan Democracy Monitor -järjestön puheenjohtaja Karl Hsu Wei-chun sanoo, että Taiwanin demokratia vaarantuu, jos Next Median kauppa Kiinassa toimivien rahamiesten kanssa toteutuu.

”Näin Kiina ostaa Taiwanin valvontaansa, kuten se teki Hongkongille 1990-luvulla”, Hsu sanoo.

Taiwanin journalistiyhdistys ATJ järjesti jo syyskuun alussa Taipeissa mielenosoituksen tekeillä olevaa mediamonopolia vastaan. Protesti kokosi lähes 10 000 toimittajaa, opiskelijaa ja kansalaisaktivistia.

Lai perusti Omena-lehden Taiwanin-version 2001 innostuneena sen hyvästä menestyksestä Hongkongissa. Myös hänen viikkolehtensä Seuraava sai taiwanilaisen version. Omena tunnetaan kuvia kumartamattomasta ja sensaatiohakuisestakin linjasta, joka on nostanut sen maan luetuimmaksi Taiwan-keskeisen Ziyou Shibaon rinnalle. Aiemmat markkinajohtajat, vanhoillinen Lianhe Bao ja Zhongguo Shibao, ovat menettäneet lukijoita.

Nuorisoliitto mediamonstereita vastaan -järjestö piti 27. marraskuuta istumaprotestin hallituksen viraston edessä. Kahinoilta poliisin kanssa ei vältytty. Next Median lehtien toimituksissa pikaisesti perustetut ammattiosastot järjestivät samana iltana kynttilämielenosoituksen yhtiön pääkonttorilla.

Hallitus varovaisena

Taiwanin johto on pitänyt asiassa matalaa profiilia, mutta pääministeri Sean Chen lausui 28. marraskuuta, että hallitus kunnioittaa kaupan, rahoitusalan ja tiedonvälityksen riippumattomien valvontaelinten arvioita.

Kauppaa valvovan komitean kuulemisessa 29. marraskuuta tutkijat, toimittajat, ekonomistit ja kuluttajien edustajat kehottivat elintä vastustamaan tai ainakin lykkäämään mediakauppojen hyväksymistä siihen asti, että maahan saadaan laki säätelemään median monopolisoitumista.

ATJ:n puheenjohtaja Chen Siao-yi painotti, että Taiwanin neljä valtakunnallista sanomalehteä määrittävät viestinnän sisällön, koska radio, tv ja nettimedia perustavat uutisensa lähes yksinomaan niihin.

”Jos nämä rahoittajat saavat hallintaansa yli 50 prosenttia Taiwanin viestimistä, emme saa ikinä tietää, miten paljon uutisia menetetään ja jätetään julkaisematta, ja paljonko väärää tietoa julkaistaan”, Chen varoitti.

”Tsai Eng-mengin WWCT-ryhmästä muodostuu vertikaalisesti ja horisontaalisesti integroitunut hegemonia, jos Next Median kauppa hyväksytään”, Taiwanin yliopiston talousosaston johtaja Cheng Hsiu-ling sanoi kuulemisessa.

Chengin mukaan Tsai saisi hallintaansa yli 50 prosenttia sanomalehtimarkkinoista, 30 prosenttia kaapelitelevisiosta ja 19 prosenttia langattomasta tv:stä. ”Se johtaa mainonnan ja levikin keskittymiseen, mikä häätää kaksi muuta lehteä markkinoilta.”

Sen jälkeen taiwanilaiset saavat ”uutisia” vain yhdestä merkittävästä lähteestä, Cheng muistutti.

Kauppaa valvovan komitean puheenjohtaja Sun Li-chun lupasi, että tutkinta etenee läpinäkyvästi.