Nyheter / 06.02.2017

Medielaget växer och utvecklas

Journalistförbundets andelslag Medielaget – Mediakunta får vara med och pitcha idéer på evenemanget Media Honeypot den 9 februari. Medielaget deltar främst för att få idéer och tips över hur andeslaget ska kunna marknadsföra sina medlemmars arbete och kompetens. Vinnaren i pitchtävlingen får 5 000 euro av Tekes för att utveckla sin verksamhet. Evenemangets bästa idéer får också vara med och diskutera Tekes stöd Media Fast Track . Andelslaget har också andra idéer på gång för att utveckla affärsverksamheten och för att få finansiering. Mer information om dem kommer senare. Medielaget är ett andelslag för journalister och kommunikationsproffs som sköter fakturering och pappersarbetet för sina medlemmar så att de kan koncentrera sig på det de är bäst på. För den som köper kommunikationstjänster är det lätt att anlita en person som är medlem i Medielaget. Kunden behöver inte bekymra sig om skattekort, förskottsinnehållning eller arbetsgivaravgifter – endast om att betala en faktura. Medielaget som grundades 9 januari hade 3 februari redan 36 medlemmar. Det är lätt att bli en del av gemenskapen och ansluta sig till Medielaget. Alla Journalistförbundets medlemmar är välkomna att ansluta sig.

Inas Hamdan till Svenska seminariet i Helsingfors

Bland andra journalisten Inas Hamdan från Sydsvenskan och journalisten Johanna Aatsalo gästar Svenska seminariet i Helsingfors.

Journalistreglerna förnyas – fyra nya punkter föreslås

Arbetet med att förnya journalistreglerna går vidare. Enligt förslaget ska journalistreglerna få fyra nya punkter. Målet med förnyelsen att uppmuntra medierna till mer transparens.

Boka dagen: svenska seminariet ordnas 12–13 april

Journalistförbundets svenska seminarium ordnas fredag–lördag 12–13 april i Helsingfors på Hotell Marski.