Nyheter / 10.12.2014

Motion föreslår riktlinjer om advertorials

I motionen, som behandlades på fullmäktige torsdag eftermiddag, önskar föreningen riktlinjer för situationer när journalister ombeds göra advertorials. En advertorial kan vara kommersiellt innehåll som är skrivet och utfrormat så att det ska se ut som redaktionellt innehåll. 

Styrelsen föreslog att motionen skulle godkännas, vilket fullmäktige också gjorde. Styrelsen tog i sin motivering upp bland annat följande frågor:

"Opinionsnämnde för massmedier godkände 27 november 2013 ett uppdaterat principuttalande om smygreklam.  Trovärdigheten är en grundförutsättning för journalistiken. För tittarna och lyssnarna måste gränsen mellan journalistiskt och kommersiellt innehåll vara tydlig. Även i de principer som godkändes av Aikakausmedia (Tidskriftsutgivarnas samarbetsforum) i februari i år poängteras att läsaren måste kunna särskilja advertorials från redaktionellt innehåll. 

Enligt pressens kollektivavtal har journalister och fotografer inte rätt att använda redaktionellt utrymme för reklam, de får inte heller åläggas att göra kommersiellt innehåll. Kollektivavtalet säger också att en journalist eller fotograf inte får åläggas att bryta mot god journalistisk sed. Det är skäl att följa dessa avtalspunkter. 

Samtidigt är det omöjligt att kategoriskt förbjuda alla dem som jobbar med redaktionellt innehåll från att delta i olika marknadsföringsuppgifter eftersom kollektivavtalet ger arbetsgivaren och -tagaren en möjlighet att avtala om olika arbetsuppgifter. 

Styrelsen föreslår att motionen godkänns och att det uppdrag motionen föreslår utvidgas. Styrelsen föreslår att Journalistförbundet utreder vilken effekt medefältets omvandling har på förbundets intressebevakningsarbete. Med den utredningen som grund gör förbundet sedan en verksamhetsplan och en serie omfattande riktlinjer. Pressens framtidsutskott har arbetat med dessa frågor tidigare och utskottets erfarenhet kan användas som grund för arbetet."


Förhandlingarna om pressens avtal har inletts

Förhandlingarna om pressens nya kollektivavtal har inletts 20 mars.

Marjaana Varmavuori är Journalistförbundets nya ordförande

Marjaana Varmavuori, 41, är Journalistförbundets nya ordförande. Hon valdes på Journalistförbundets fullmäktiges extra möte i Helsingfors 14 mars i Helsingfors.

Förbundet väljer ny ordförande 14 mars – se inspelningen från utfrågningen

Journalistförbundets fullmäktige väljer en ny ordförande vid ett extra möte i Helsingfors fredagen 14 mars. Här hittar du länken till inspelningen från kandidaternas utfrågning 4 mars.