Nyheter / 06.02.2017

Medielaget växer och utvecklas

Journalistförbundets andelslag Medielaget – Mediakunta får vara med och pitcha idéer på evenemanget Media Honeypot den 9 februari. Medielaget deltar främst för att få idéer och tips över hur andeslaget ska kunna marknadsföra sina medlemmars arbete och kompetens. Vinnaren i pitchtävlingen får 5 000 euro av Tekes för att utveckla sin verksamhet. Evenemangets bästa idéer får också vara med och diskutera Tekes stöd Media Fast Track . Andelslaget har också andra idéer på gång för att utveckla affärsverksamheten och för att få finansiering. Mer information om dem kommer senare. Medielaget är ett andelslag för journalister och kommunikationsproffs som sköter fakturering och pappersarbetet för sina medlemmar så att de kan koncentrera sig på det de är bäst på. För den som köper kommunikationstjänster är det lätt att anlita en person som är medlem i Medielaget. Kunden behöver inte bekymra sig om skattekort, förskottsinnehållning eller arbetsgivaravgifter – endast om att betala en faktura. Medielaget som grundades 9 januari hade 3 februari redan 36 medlemmar. Det är lätt att bli en del av gemenskapen och ansluta sig till Medielaget. Alla Journalistförbundets medlemmar är välkomna att ansluta sig.

Undantag i förbundets öppettider

Under julhelgen och nyåret har medlemsjouren och juristjouren avvikande öppettider.

Kollektivavtalsförhandlingarna inleds: Avtal för 6000 medlemmar innan Valborg

Inom de närmaste sex månaderna förhandlar Journalistförbundet om samtliga kollektivavtal som berör Journalistförbundets medlemmar inom mediebranschen. Det första avtalet som är uppe på förhandlingsbordet är avtalet för Film- och tevebranschen som löper ut i slutet av januari.

Kvinnliga journalisters lönedag 13.12

Den 13 december är det kvinnliga journalisters ”lönedag”. Efter den dagen jobbar kvinnorna  gratis resten av året då männen får lön till årets slut.