Generell / 12.12.2022

Digitala presskortet fortsätter vara i kraft – presskortet i plast bör förnyas

Tietoa muovisen pressikortin uusimisesta on tulossa lähiaikoina. Bild:
Det digitala presskortet uppdateras automatiskt vid årsskiftet men den medlem som har ett presskort i plast bör förnya det ifall hen vill ha ett presskort i plast även 2023–2024.  Det digitala presskortet uppdateras automatiskt vid årsskiftet, med andra ord fortsätter det vara i kraft utan att medlemmen behöver vidta några åtgärder. Det nuvarande presskortet i plast upphör att gälla 31 december 2022. Här hittar du anvisningarna för hur du beställer ett nytt presskort i plast. "Allt fler medlemmar har tagit i bruk det digitala presskortet som finns i Journalistförbundets mobilapplikation. Det digitala presskortet finns alltid med i telefonen och är lätt att använda", säger Simon Huldén, chef för förbundets medlemstjänster. Han påpekar också att presskortet och det digitala presskortet är viktiga i och med att de bevisar att man är medlem i Journalistförbundet. Kortet ger medlemmen tillgång till många rabatter och förmåner. Det digitala presskortet sparar också på miljön. Ifall varje medlem i Journalistförbundet beställde ett presskort i plast skulle det öka miljöbelastningen. Korten skulle sammanlagt väga 70 kilogram. Det digitala presskortet kan beställas via webben eller genom att skicka e-post till jasenasiat at journalistiliitto.fi. Ifall du beställer det digitala presskortet genom att skicka e-post så kom ihåg att meddela ditt telefonnummer eftersom en länk till den digitala tjänsten skickas till telefonnumret. Simon Huldén påminner om att medlemmar som beställer presskortet i plast ska granska sina egna adressuppgifter så att kortet skickas till rätt adress. Presskort i plast har inte skickats utom etiskt till medlemmarna på ett par år utan en medlem som vill ha ett presskort i plast bör beställa ett sådan själv.

Två av hundra beslutsfattare lovade höja frilansarvodena – förhandlingsresultat med Demokraatti

Två beslutsfattare inom medie- och förlagsbranschen har lovat höja frilansarvodena i linje med löneförhöjningarna för de anställda.

Endast ett mediehus svarade på Journalistförbundets inbjudan

Journalistförbundet skickade tidigare i våras en öppen inbjudan till 50 medieföretag och beslutsfattare inom branschen för att diskutera självanställdas arvoden och arbetsvillkor. Endast Kansan Uutiset svarade på inbjudan.

Löneförhöjningar för MTV-anställda

Kollektivavtalet för anställda vid MTV ger företagets journalister löneförhöjningar från och med första maj.