Jäsenten päivystyspuheluihin vastaa mm. lakimies Maija Raninen. Kuva: Kai Widell / Journalisti Bild: Journalistförbundets jour för juridiska frågor och frågor om arbetsvillkor kontaktades i april 166 gånger. Jourtelefonen som betjänar varje vardag mellan 13 och 16 tog i april emot 79 samtal. Antalet jourliknande samtal som kom utanför telefontiden var 46. Till e-postadressen lakimies@journalistiliitto.fi (juristjouren) kom 41 e-brev. I siffrorna ingår inte jourliknande e-brev som kommit till andra adresser. I siffrorna finns enbart så kallade förstakontakter. "Vissa kontakter leder till processer som kan pågå i flera år”, säger intressebevakningsdirektör Petri Savolainen. Savolainen beräknar att Journalistförbundets jour dagligen kontaktas kring 10 gånger, vilket innebär kring 2000 kontakter per år. ”Siffrorna visar att jourverksamheten är central och en av de mest använda medlemstjänsterna. Det är ett personligt möte där vi kan stödja medlemmar i akuta frågor”, säger Petri Savolainen. Olika teman Petri Savolainen säger att det inte finns ”typiska” jourfrågor. Orsaken till kontakterna varierar. I april har medlemmarna bland annat frågat om löner, semestrar, uppsägningar, arbetslöshetsskydd, pension, problem inom arbetsgemenskapen, beskattning, prövotider, familjeledigheter, källskydd, samt frilansars arvodesnivå och hur man kräva in obetalda arvoden. Enligt Petri Savolainen har frågorna blivit mer komplicerade under de senaste åren. Förut var de som använde jourtjänsten ofta förtroendemän, i dag är de som ringer eller e-postar oftast vanliga medlemmar. ”Andelen frilansar som tar kontakt är stor i förhållande till övriga medlemsgrupper. Det berättar om behovet av individuell intressebevakning”, säger Savolainen. Förtroendemannen kan hjälpa Rådgivningen är gratis för Journalistförbundets medlemmar. Jourtelefonen hjälper särskilt i frågor som berör lagstiftning och de egna arbetsvillkoren. Om di fråga i första hand gäller lokala avtal om arbetstid lönar det sig att först ta kontakt med arbetsplatsens förtroendeman. I frågor om arbetarskydd lönar det sig att kontakta arbetsplatsens arbetarskyddsfullmäktig. I frågor som berör medlemskap, medlemsavgifter eller presskortet kan du ringa förbundets jourtelefon för medlemstjänster som betjänar under förmiddagarna. Kontaktuppgifterna hittar du här. Under den senaste tiden har frågor om arbetslöshetsskydd ökat. I de här frågorna ska du i första hand kontakta närmaste TE-central eller Journalistförbundets arbetslöshetskassa Finka. Bildtext: Bland andra juristen Maija Raninen svarar på medlemmarnas frågor. Bild: Kai Widell / Journalisti Avainsanat: medlemsförmån medlemstjänster Petri Savolainen rådgivning telefonjour