Nyheter / 10.12.2024

Sommarjobbsrekryteringen inleds 7 januari 2025 – överenskommelse mellan facket och mediehusen

Journalistförbundet rekommenderar att mediehus och redaktioner öppnar ansökan för sommarjobb 2025 den 7 januari. Rekommendationen gäller öppna och offentliga rekryteringar. 

Journalistförbundet har tillsammans med mediehusen nu för sjätte gången kommit överens om en rekommendation som gäller tidpunkten för sökande av sommarjobb. Att göra reklam redan innan ansökningstidpunkten är inte emot rekommendationerna. 

Tidsgränsen i januari gäller inte om en redaktion vill anställa en person som jobbat för redaktionen tidigare och som anställs utanför den offentliga ansökningsprocessen. Målet med rekommendationen är att förhindra att rekryteringen, i kampen om skickliga sommaranställda, blir tidigare år för år. Nu inleds rekryteringen då både arbetsgivaren och den anställda känner till arbetsbehovet och sina tidtabeller. 

Via rekommendationen vill Journalistförbundet stödja heltidsstuderande och respektera läroanstalternas undervisningstidtabeller. 

Följande medier och mediehus följer rekommendationen gällande ansökan: 

• Aamulehti

• Alasatakunta

• Alma Businessmediat

• Helsingin Sanomat

• Hilla Group

• Hufvudstadsbladet

• Iltalehti

• Ilta-Sanomat

• I-Mediat (Ilkka)

• Kaleva Media

• Maaseudun Tulevaisuus

• Mediakonserni Keskisuomalainen

• MTV Uutiset

• Otavamedia

• Sanoman paikallislehdet

• Satakunnan Kansa

• STT

• Turun Sanomat

Följande studentföreningar stödjer rekommendationen: 

• CoMedia ry, Vasa universitet

• J-komm ry, Svenska social- och kommunalhögskolan, Helsingfors universitet

• Klaffi ry, Aalto-universitetet

• Kultti ry, Oulun ammattikorkeakoulu

• Lööppi ry, Jyväskylä universitet

• Media ry, Helsingfors universitet

• MoMe ry, Turun ammattikorkeakoulu

• Skuuppi ry, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

• Vostok ry, Tammerfors universitet


Svara på enkät om AI och kreativt jobb

Kopiosto och dess medlemsorganisationer utreder tillsammans hur upphovspersoner och förläggare inom den kreativa branschen förhåller sig till artificiell intelligens och användning av den i kreativt arbete.

Nya avtal för förlagsredaktörer och anställda inom pressen

Pressens anställda och förlagsredaktörerna har nya kollektivavtal. Medieförbundet, som representerar arbetsgivarna, har nu godkänt förhandlingsresultaten som nåddes 29 april.

Journalistförbundets fullmäktige godkände pressens och förlagsredaktörernas nya villkor

Journalistförbundets fullmäktige har i dag, fredagen 2 maj, godkänt förhandlingsresultaten för nya kollektivavtal, vilka uppnåddes i tisdags