Med den något historiska gemensamma ledaren startade de åländska chefredaktörerna debatten om kommersiella tidningar och medier vs public service på Åland. En debatt som pågått sedan tidigare och fortfarande pågår både i Finland och Sverige."Ålands radio och tv har i ökande omfattning börjat lägga ut artiklar, notiser och bilder på sin hemsida. Man ägnar sig på webben allt tydligare åt en form av telegrambyråverksamhet. Det drar trafik från de lokala tidningssajterna och undergräver den digitala annonsaffären. Men det drar också undan mattan för lösningar som gör att tidningarna via inloggning kan göra innehållet på sina hemsidor tillgängligt för betalande läsare och kunder", skriver Lampi och Bladh.I ett svarsinlägg på Journalisten.se skriver Astrid Olhagen som är redaktionschef på Ålands radio och teve bland annat att "Utvecklingen av vår hemsida har de senaste åren främst handlat om metoder att lägga upp ljudfiler och webbtv-filer, mest sådant som inte är renodlat nyhetsmaterial. Så att våra korta nyhetstelegram nu upplevs som ett hot mot mångfalden har inget med någon expansion från vår sida att göra. I landskapets mediepolitiska program finns inga begränsningar i stil med att vi bara får ägna oss åt radio- och tv-utsändningar, tvärtom står det ”Eftersom Ålands radios hörbarhet utanför landskapet är begränsad utgör nyhetsförmedling med hjälp av internet ett viktigt komplement till radioutsändningar.”