Nyheter / 15.09.2016

Hanne Aho: ”Diskussionen om posten handlar om medborgarnas rätt till information”

Journalistförbundet publicerade i går på tisdagen (14 september) sitt utlåtande till Trafik- och kommunikationsministeriet angående den planerade förnyelsen av postlagen.

Ordförande Hanne Aho konstaterar att mediebranschen är på väg mot en digital era men för många konsumenter ligger den eran ännu i framtiden. Eftersom vi är mitt inne i brytningsskedet kan medborgarna inte behandlas olika på grund av till exempel ålder, hemort eller tekniska färdigheter. Mn kan inte tvinga någon till det digitala utbudet. När postlagen förnyas bör den även i fortsättningen innehålla fem dagars utdelning. Förslaget om att minska utdelningsdagarna till tre skulle framför allt försämra dagstidningarnas utdelning men också tidskrifternas utdelning. En sådan förändring skulle ha stora effekter på mediebranschen.

”Människor säger upp sina prenumerationer eftersom de inte får sina tidningar i tid. Vi överväger att föreslå att tidningar borde inkluderas i de samhällsomfattande tjänsterna”, säger Hanne Aho.

Samhällsomfattande tjänster definieras i postlagen, vars syfte är att trygga grundläggande posttjänster till ett rimligt pris.  


Svara på enkät om AI och kreativt jobb

Kopiosto och dess medlemsorganisationer utreder tillsammans hur upphovspersoner och förläggare inom den kreativa branschen förhåller sig till artificiell intelligens och användning av den i kreativt arbete.

Nya avtal för förlagsredaktörer och anställda inom pressen

Pressens anställda och förlagsredaktörerna har nya kollektivavtal. Medieförbundet, som representerar arbetsgivarna, har nu godkänt förhandlingsresultaten som nåddes 29 april.

Journalistförbundets fullmäktige godkände pressens och förlagsredaktörernas nya villkor

Journalistförbundets fullmäktige har i dag, fredagen 2 maj, godkänt förhandlingsresultaten för nya kollektivavtal, vilka uppnåddes i tisdags