Journalistreglerna, etik, arbetsgemenskap, kreativa idéer för nya inkomstmöjligheter och kryptiskt prat om toppstyrda beställarorganisationer. Det var några av de teman som avhandlades Journalistförbundets seminarium i Åbo 26–27 oktober. På fredagen tog de närmare trettio deltagare bland annat del av mediechefers syn på nutiden och framtiden och fick höra hur chefernas ”idealjournalist” ser ut. Åsikterna kan du läsa i Dan Lolax artikel i ÅU. I paneldebatten deltog Jonas Jungar redaktionschef på Yle Nyheter, Marit af Björkesten, direktör för svenska Yle, Pär Landor, chefredaktör på Åbo Underrättelser, Svante Wahlbeck, vd HSS Media, Barbro Teir, vd och ansvarig utgivare på KSF Media. Före paneldebatten diskuterades förhandlingarna om pressens nya kollektivavtal liksom Yle-frilansares olika avtalsmöjligheter. Timo Ketonen och Tom Moring föreläste om journalistikens framtidsutsikter och på kvällen besökte seminariedeltagarna Turun Sanomats redaktion. Under lördagen redogjorde deltagarna för läget på sina redaktioner. En viktig genomgång där man fritt kunde vädra olika erfarenheter av framtidsverkstäder, omorganiseringar och samarbetsförhandlingar. På plats fanns representanter för Åbo Underrättelser, Svenska Yle (redaktörer både från Åbo och Helsingfors), FNB, Ålandstidningen, Hufvudstadsbladet och Vasabladet samt en handfull frilansare. Och varifrån kom rubriken till den här texten? Meningen yttrades av en av deltagarna strax innan paneldiskussionen började. Hen syftade på hur mediehusen ska veta vad de egentligen borde satsa på nu. Under paneldebatten presenterades en hel del lösningar, både av panelisterna och av deltagarna. Plock ur föreläsningarna:Tom Moring: ”Ingen ska kunna mörka ett finlandssvenskt skurkstreck”Professor Tom Moring presenterade de redan nu bekanta nedåtpekande kurvorna för finlandssvenska dagstidningars ekonomi och ställde frågan: Vad är viktigare – journalisternas arbetsplatser eller en livskraftig finlandssvensk journalistik?Han lyfte fram ungdomars medieanvändning, mediehusens nuvarande affärsmodeller och relationen mellan annonsintäkter från print och webb.”Det största felet i alla tidningars affärsmodeller att man trott att ekonomin fixar sig trots att man inte satsar på det digitala”, konstaterade Moring.Moring har i flera sammanhang betonat att samarbete är den enda möjligheten för de finlandssvenska tidningshusen.”Men vi ska ha intern konkurrens i frågor där svenskan står ensam det vill säga nyheter om Svenskfinland. I bevakningen av samhället som helhet ska vi samarbeta och konkurrera med andra medier.”Moring lyfte också fram journalistutbildningen, som diskuterats flitigt under de senaste månaderna efter att HbL.s nya kulturchef Fredrik Sonck frågade sig om man inte borde minska intagningen till högskolan.”Det behövs nya unga människor inom journalistiken och vi ska inte strypa intagningen. Det är ett enormt hot om det inte kommer in nya människor med nytt tänkande.” Timo Ketonen: ”Tänk kommersiellt!”Timo Ketonen som bland annat jobbar med olika mediehus för att hjälpa dem att utveckla nya produkter uppmanade seminariets deltagare att tänka kommersiellt.För att i dagens läge lyckas med konststycket att skapa nya intäkter måste man vidga konceptet, anser Ketonen.”Få har lyckats. New York Times har gjort det men endast tack vare stark satsning på digitalt innehåll.”Ketonen presenterade några teser som han tror är vägen till mera pengar. Det handlar om innehållsmarknadsföring och om att tänka på konsumentens köpstig. Hur fattar hen sitt köpbeslut, vilken information behöver hen? Hur ska man då göra?Enligt Ketonen kan man bland annat göra så här:Skapa värde för din kund, både för privatkunder och företagskunderTa med kunderna i utvecklingsprocessen som s.k. co-designersTänk på konsumentens köpstig Kommentarer ur paneldebatten behandlas i nästa nummer av Journalisten. Lina Laurent