Nyheter / 08.10.2014

Stryker vi medhårs, kritiserar vi eller eller tiger vi – hur ser eurokrisen ut i medierna?

Eurokrisen har varit rubrikstoff sedan 2008. Det är dags att reda ut vem som har fått mest utrymme i europeiska medier, när journalisterna har synat krisens orsaker och följder.

Hur mycket spaltutrymme och hur många minuter i TV har eurons försvarare och kritiker fått i Finland?

Har vi vågat ställa obekväma frågor eller nöjt oss med politisk jargong och snömos?

Vems ärenden går ekonomiredaktörerna?

Rttl:s medieseminarium ger svar på det här onsdagen den 22 oktober kl. 12-16.30 i Stora Smedjans auditorium på Yle, Radiogatan 5, Helsingfors..

Anmälningar senast 15.10 till: seppo.metso@yle.fi

 

Program:

12.00 Seminariet inleds, Rttl:s viceordförande Sari Korpela-Välisaari

12.05 Välkomstord, Yles VD Lauri Kivinen

12.10 Eurokrisen i europeiska medier – tumult mellan hökar eller turturduvor? Staffan Sonning, korrespondent i London för Sveriges Radio

12.50 Mediekritik av rapporteringen om eurokrisen i Finland – har det förekommit? Elina Grundström, journalistikforskare och journalist

13.20 Eurons kris med ryska ögon– intresserar det ett vitten eller mindre?Martti Kiuru, korrespondent i St. Petersburg för Kauppalehti

13.50 Mediernas yrkesskicklighet och rapporteringen om eurokrisen – en källa till irritation, beundran eller medlidande? Matti Apunen, VD, EVA

14.30 Kaffepaus

15.00 Finlands favoritekonomer- en utredning över vilka euroexperter som oftast hörs och syns i Helsingin Sanomat och Yles TV-nyheter. Aapo Parviainen, ekonomireporter, Yle Uutiset

15.10 Paneldebatt, ordförande Aapo Parviainen

  • Nina Arkilahti, VD, Handelsbanken Finland
  • Marko Junkkari, chef för politik- och ekonomiredaktionen på Helsingin Sanomat
  • Sixten Korkman, professor, Aalto-universitetet
  • Jyrki Siivonen, ordförande för Taloustoimittajat r.y, ekonomiredaktörernas förening
  • Staffan Sonning, korrespondent, Sveriges Radio

16.30 Seminariet avslutas, buffet


Svara på enkät om AI och kreativt jobb

Kopiosto och dess medlemsorganisationer utreder tillsammans hur upphovspersoner och förläggare inom den kreativa branschen förhåller sig till artificiell intelligens och användning av den i kreativt arbete.

Nya avtal för förlagsredaktörer och anställda inom pressen

Pressens anställda och förlagsredaktörerna har nya kollektivavtal. Medieförbundet, som representerar arbetsgivarna, har nu godkänt förhandlingsresultaten som nåddes 29 april.

Journalistförbundets fullmäktige godkände pressens och förlagsredaktörernas nya villkor

Journalistförbundets fullmäktige har i dag, fredagen 2 maj, godkänt förhandlingsresultaten för nya kollektivavtal, vilka uppnåddes i tisdags