”Journalistförbundets uppdrag att försvara journalistiken, yttrandefriheten, demokratin och ett mänskligt arbetsliv är allt viktigare, säger förbundets ordförande Marjaana Varmavuori. Förbundets betydelse har accentuerats särskilt under Petteri Orpos (saml.) regeringsperiod då beslutsfattarna gjort drastiska nedskärningar i Yles finansiering. Attityden mot medierna har också blivit mer negativ hos politiker i regeringspartierna. ”Nedskärningarna på Yle har haft långtgående effekter inom hela medie- och kultursektorn i Finland eftersom Yle är en så betydande aktör både i fråga om sysselsättning och finansiering. Tiden av osäkerhet är de facto inte ännu heller helt och hållet över. Tills 2030 måste Yle öka sina externa inköp med minst 10 miljoner euro.”, sade Varmavuori i sitt tal på Journalistförbundets fullmäktiges möte. Under regeringen Orpo har även många andra försämringar inom medie-, kultur-, och organisationsfältet kommit slag i slag. ”Stöden till kulturtidskrifterna har skurits ner, gottgörande för privatkopiering har halverats, stöden till kulturorganisationer och kulturen har bantats ner”, räknade Varmavuori upp. ”Det är också viktigt att identifiera politiska frågor som inte framskridit. Mediebranschen befinner sig i en synnerligen svår sits, men ändå har vi fortfarande inte ett permanent mediestöd i Finland.” Samtidigt har regeringen drivit igenom sådana reformer på arbetsmarknaden som har försvagat både arbetstagarnas och fackföreningarnas ställning. Varmavuori lyfte under sitt tal också upp förbundets fullmäktiges gångna fyraåriga mandatperiod. Förbundet har exempelvis knutit tio avtal om självanställdas arbetsvillkor och arvoden, i huvudsak med små aktörer i medie- och förlagsbranschen. Enligt Varmavuori är nästa mål att få till avtal också med större mediehus. “Vi har enträget letat efter metoder som skulle främja förhandlingarna för de självanställda även om det varit svårt att komma framåt. Vi har funderat över hur vi ska ge stöd åt våra medlemmar i ett arbetsliv som hela tiden blir mer osäkert.” En viktig milstolpe är enligt Varmavuori att kollektivavtalet för film- och tv-produktioner äntligen år 2023 blev allmänt bindande. Detta efter tio år av arbete och förhandlingar. “Efter det har alltså alla arbetsgivare som verkar inom film- och tv-produktioner varit bundna att följa kollektivavtalet.” Varmavuori understryker att det finns många saker som Journalistförbundet sköter på ett exemplariskt sätt och där förbundet är i framkant i utvecklingen. ”Vi måste komma ihåg att hålla blicken på bollen och hela tiden tänka på vad vi håller på med. Journalistförbundet är ett fackförbund och vår viktigaste uppgift är att främja medlemmarnas intressen och position på arbetsmarknaden." Journalistförbundets fullmäktige har sitt möte i Helsingfors 21.22 maj. Det nya fullmäktige börjar sin fyraåriga mandatperiod i december.