F: Veli-Pekka Leppänen (HJF/Helsingfors): "I gårdagens Helingin Sanomat (24.5) kan man läsa Journalistförbundets åsikt om det nya förslaget om att begränsa alkoholreklam. Det framkommer att förbundet är mot en begränsning och jag vill höra hur man resonerat. Vi måste hålla i tankarna att alkohol är ett skadligt nervgift och att alkoholreklam har stor inverkan på barn och unga."S: Arto Nieminen, ordförande: ”Vi försöker inte försköna alkoholens skadliga inverkan och vi är också medvetna om reklamens inverkan på barn och unga. Men tyvärr kan begränsningen av alkoholreklam ha en mycket stor inverkan på de kommersiella mediehusens intäkter. Och vem betalar om intäkterna minskar, jo det är journalisterna. I de här tiderna vi är oroliga över sysselsättningen inom branschen och därför är vår ståndpunkt den som den är.”S: Petri Savolainen, intressebevakningsdirektör: "Jag vill tillägga att det här är ett exempel på de områden där vi lobbar just nu. Det nya lagförslaget skulle ha en stor inverkan och kan också vara avgörande för vissa mediers existens. Det är också bra att komma ihåg att förslaget gäller inhemska medier - utländska medier kunde fortsätta som förr."F: Riikka Mäntyneva (HUJ, Tavastland-Nyland): "Hur är det med förbundets utrymmen? På vilket sätt påverkar försäljningen av kontoret i sanviken ekonomin och när flyttar kförbundet till nya utrymmen?"S: Arto Nieminen, ordförande: "Kontoret är sålt men vi stannar kvar som hyresgäster till hösten. Nu letar vi efter ett nytt kontor, helst i ett plan som ligger nära goda kommunikationer."S: Marjut Mikkonen, ekonomichef: "Styrelsen sammanträder i slutet av sommaren och då ska den diskutera det ekonomiska läget och slutligen ta ställning till vad man ska göra med intäkterna från försäljningen."F: Tuomo Lappalainen (SAL/Tidskriftsjournalisterna): "Det finns förslag att genom lagstiftning begränsa eller förbjuda telefonreklam av bland annat tidskrifter. Hur fårhåller sig förbundet till det?"S: Arto Nieminen, ordförande: "Frågan har diskuterats med de andra förbunden i branschen. För tidskrifterna är frågan viktig men i det här skedet har vi inte gett ett uttalande i frågan."Intressebevakningsdirektör Petri Savolainen presenterade sedan Journalistförbundets nya anvisningar för bemanningsjobb."Det händer mycket på bemanningsfronten. Förändringar sker och fortsätter ske på många fronter i snabb takt. Läs anvisningarna, och använd dem. Det är viktigt att komma i håg att bemanningsanställda inte står utan skydd. Redaktionernas förtroendemän har också rätt att få information om de bemanningsanställdas situation. Inom två veckor kommer anvisningarna också på svenska."Heikki Jokinen (FFJ, frilansjournalisterna) välkomnade de nya anvisningarna."Det här är ett mycket viktigt papper. Jag skulle gärna veta hur många personer som jobbar med journalistik inom bemanningsbranshen i dag?"S: Petri Savolainen: "Svaret framkommer delvis i pappret men kort sagt har MTV 10-20 personer och bemanningsföretaget Mediarinki sysselsätter cirka 30 personer. antalet är litet men jag tror att det kommer att öka.Kari Pyrhönen (MOT/MTV:s programarbetare) välkomnade också de nya anvisningarna men tillade att det som är lagligt är inte alltid moraliskt rätt. "Anvisningen är en bra grund men jag vill understryka att vår förening motsätter sig att man anställer via bemanningsföretag. Jag vill också ge ett tips: Då ni märker att det börjar talas om bemanningsanställningar på era arbetsplatser – fråga er arbetsgivare varför de går in för den lösningen. Just nu finns det mycket jobb som görs av "osynliga" arbetstagare. Detta för att våra svenska ägare inte vill öka antalet personer med fast anställning."