Både Borgåbladet och Sipoon Sanomat bröt mot god journalistisk sed då de i sina artiklar publicerade känsliga uppgifter om barn. De övriga fällande besluten gavs åt Iltalehti och NRJ för smygreklam.Borgåbladets artikel handlade om mobbning i skolan. I artikeln ”Skolan ingrep inte när ettor mobbades av klasskamrat” som publicerades 5.9.2013 berättade föräldrar om sina barn som fallit offer för mobbning. Barnet som utpekades som mobbare gick att känna igen på basen av artikeln. Det är enligt ONM oskäligt. Beslutet 7 (97) Borgåbladet 5341SSL/13 publiceras på svenska på ONM:s webbplats under vecka 8.Kort sammandrag över de övriga besluten. De fällande är skrivna med fet stil:8 (95) Satakunnan Kansa5342/SL/13Tidningen berättade att kommundirektören hade problem med de politiska beslutsfattarna. I nyhetsanalysen lyfte tidningen fram teman som gav kommundirektören negativ publicitet, ett par dagar innan ett viktigt fullmäktigemöte. Kommundirektören skulle ha haft tid på sig att begära en publicering av sina egna åsikter. 9 (94) Iltalehti5345/SL/13Tidningen skrev en artikel om en sällsynt bil som kommit till försäljning. Artikels utformning var reklamaktig. Rubriken och länken till en webbplats som bilaffären använde förstärkte intrycket. 10 (93) Iltalehti5348/SL/13Tidningen berättade om riksdagsledamöters kopplingar till en organisation som klassificerats som kriminell samt till dess medlemmar. I artikeln hördes riksdagsledamöter som fått negativ publicitet. Anmälarna hördes ej, men ONM anser att det inte var nödvändigt. 11 (89) Sipoon Sanomat5349/SL/13Tidningen berättade om en lokalpolitiker som var misstänkt för att ha hotat sin familj. I artikeln citerades ordagrannt ett minderårigt barn. Citatet handlade om en diskussion barnet fört med sin far (den misstänkte) och som innehöll allvarliga hot. Ur barnets synpunkt var detta oskäligt.12 (88) Helsingin Sanomat5352/SL/13Tidningens nyhet innehöll en intervju med ögonvittnen som sett en flygplansolycka. Det intervjuade pensionärsparets erfarenheter var verkliga även om de verkade osannolika. Läsarna kunde bilda sig en helhetsuppfattning genom övriga texter. 13 (82) NRJ5357/SL/13I mitten av sin presentation började en redaktör berömma en pekdator av ett specifikt märke och av en viss modell. Under samma period kunde man på kanalen höra en reklamkampanj för samma produkt. Radiokanalen hade inte en klar gräns mellan det redaktionella materialet och det kommersiella. Ordförande Risto Uimonen kommenterar ONM:s beslut tfn 040 552 0206För ytterligare infromation, kontakta ONM:s kansli tfn 09 135 7494