Jag köpte senaste numret av tidningen Time.Förra gången jag köpte Time räckte jag den över disken på R-kiosken.Kanske för sista gången? Det senaste numret köpte jag inte över disk. Jag klickade bara på Apples nya tablettdator, Ipad. Time kostade 3,99 och har inte krävt papper eller transport. Det är en ekologisk gärning. Men vad annat är det?När man öppnar Times Ipadupplaga visas omslaget i sin ursprungliga form, men då man bläddrar är följande sida en bilannons som ändrar skepnad då man roterar läsplattan. De flesta av denna Ipadupplagas sju annonsörer har valt virtuella tillägg: Annonserna syns först som en enkel sida, men man uppmanas svänga datorn i landskapsläge om man vill veta mer. Då uppstår en möjlighet att bläddra i en flersidig annons.Det journalistiska innehållet presenteras i en klickbar innehållsförteckning. Då reportagen öppnas ser man att layouten är en annan för Ipad. Antingen kräver det extra redaktionellt jobb eller så har Time gjort en stor reinvestering i programvaran. Men texterna är samma som i papperstidningen och har inte krävt någon versionering av personalen. Det revolutionerande är alltså en tillbakagång till möjligheten att läsa långa, välskrivna texter men dessutom se slideshows med klara och vackra foton över hela tiotumsskärmen – och kanske video- eller ljudfiler.New York Times har gjort annorlunda. Deras Ipadupplaga, Editor’s Choice, är bara ett urval artiklar men applikationen är gratis. Annonserna är vanliga banners i texten.Nation Public Radio NPR har gjort ett fint, modernt blädderverktyg för Ipad med bilder, textpuffar och ljudfiler från radioprogrammen.NPR och Time är förstås tillräckligt stora för att enskilda redaktörer inte ska störas av fler distributionskanaler.Här hos oss är jag illa rädd för den kommande vågen av amatörsmässiga paniklösningar: Samma personal som nu jobbar på alla små redaktioner ska sitta och pula in filer i allsköns olika verktyg efter arbetsdagens slut, med samma gamla lön och manglade av inbesparingar.Hoppas jag har fel – både av fackliga skäl och för att Ipad förtjänar bättre än så. Jag har blivit fäst vid minidatorn och kommer säker att köpa fler nummer av Time.Journalisti-Journalisten 9/2010