• Extranet
  • Lomakkeet
  • Tapahtumat
  • Journalisti
  • Verkkoasiointi
  • Työttömyyskassa
  • Liity jäseneksi!
  • Tilaa pressikortti
  • Yhteystiedot
  • Uutiset
  • Liitto
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023-2026
    • SJL:n tehtävät
    • Journalistiliiton aapinen
    • Järjestötoiminta
    • Liiton talous
    • Liiton huomionosoitukset
    • Liiton julkaisut: työehtosopimukset, ohjeet, tutkimukset
    • Liiton historiaa
    • Liiton säännöt
    • Kansainvälisyys
    • Tietoa jäsenistämme
    • Journalistiyhdistyksiä
    • Palautelomake
    • Yhteystiedot
    • Medialle
    • Pressikuvat
    • Avoimet työpaikat – Lediga jobb
  • Työehdot ja etiikka
    • Tes-neuvottelut/Avtalsrundan
    • Lomautetaanko sinut? Jäitkö työttömäksi?
    • Edunvalvonta
    • Työehdot
    • Töissä lehdistössä
    • Töissä tv:ssä tai radiossa
    • Töissä kustantamossa
    • Viestintäalan työt
    • Työharjoittelussa
    • Itsensä työllistäjät
    • Tekijänoikeudet
    • Sananvapaus ja -vastuu
    • Journalistin ohjeet
  • Jäsenyys
    • Tervetuloa jäseneksi
    • Opiskelijat
    • Erityisryhmiä
    • SET:n jäsen
    • Näin jäsenyys hyödyttää
    • Liity Journalistiliittoon
    • Jäsenmaksut
    • Eläkkeelle
    • Pidä jäsentietosi ajan tasalla!
    • Liittymis- ja muut lomakkeet
    • Tietosuojaseloste
  • Jäsenedut
    • Pressikortti ja digitaalinen pressikortti
    • Kansainväliset edut ja palvelut
    • Lakineuvonta
    • Koulutukset
    • Vakuutukset
    • Journalisti-lehti
    • Työterveyspalvelu
    • Journalistiliiton jäsenten edut ja alennukset
    • Lomalle Lappiin tai Vierumäelle?
    • Virkistysstipendit
    • Apurahat
    • Mediakunta
    • Ansiosidonnainen työttömyysturva
Menu
  • fi
  • sv
  • en

Käytämme evästeitä sivujen teknisen toiminnan varmistamiseksi ja sivujen kävijämäärätietojen seuraamiseen. Emme kerää tietoja yksittäisistä kävijöistä.

Katso tietosuojaselosteemme

Työehdot ja etiikka

  • Tes-neuvottelut/Avtalsrundan
  • Edunvalvonta
    • Oikeusturva
    • Luottamusmiehet
      • Luottamusmiehen valinta
      • Luottamusmiesvaaliohje
    • Työsuojelu
    • Työnohjaus
    • Tasa-arvoinen työpaikka
  • Työehdot
    • Määräaikainen työsopimus ja vuosiloma
    • Työehtosopimukset
    • Pätkä- ja vuokratyö
    • Päivärahat
    • Advertoriaalit
    • Työsuhteen päättyminen
  • Töissä lehdistössä
    • Lehdistön palkkaus
    • Lehdistön lomat
  • Töissä tv:ssä tai radiossa
    • Yleisradion palkat
  • Töissä kustantamossa
    • Kustannusalan palkat
    • Kustannusalan lomat
    • Työaika kustannusalalla
  • Viestintäalan työt
  • Työharjoittelussa
    • Harjoittelu elokuva- ja tv-alalla
    • Harjoittelupalkat Journalistiliiton sopimusaloilla
  • Itsensä työllistäjät
    • Työntekijä vai yrittäjä?
    • Mediakunta
  • Tekijänoikeudet
    • Mitä laki sanoo?
    • ABC
    • Tekijänoikeuksista sopiminen
    • Kopiosto: rahaa tekijänoikeuksistasi
    • Miten tunnistan juttuvarkauden?
    • Journalistien erityiskysymyksiä
    • Tekijäfoorumi
    • Valokuvaajan tekijänoikeudet
  • Sananvapaus ja -vastuu
    • Julkisuuslaki
    • Lapset mediassa
  • Journalistin ohjeet

Advertoriaalit

1. Työnantaja ei voi velvoittaa journalistia osallistumaan advertoriaalin tekemiseen.

Lehdistön työehtosopimuksen (2.6) mukaan toimittajalla ja kuvaajalla ei ole oikeutta käyttää lehden toimituksellisia palstoja mainontaan eikä heitä saa siihen velvoittaa. Sopimuksessa on soveltamisohje myös rajanvetotilanteita varten. Työehtosopimuksen (2.7) mukaan toimittajaa tai kuvaajaa ei myöskään saa velvoittaa hyvää journalistista tapaa tai ammattikunniaa loukkaaviin tehtäviin. Tällaisista tehtävistä kieltäytyminen ei saa johtaa painostustoimenpiteisiin.

MTV:n työehtosopimuksessa (2.1) todetaan, että ohjelmatyöntekijää ei saa velvoittaa toimimaan vastoin Journalistin ohjeissa määriteltyä hyvää tapaa. Ohjelmatyöntekijä, joka tällaisessa tapauksessa kieltäytyy, ei saa joutua painostuksen tai seuraamusten kohteeksi.

Sopimukset eivät estä työntekijää omasta halustaan osallistumasta advertoriaalin tekemiseen.

2. Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava. (JO 16)

Julkisen sanan neuvosto hyväksyi 27.11.2013 päivitetyn laajan periaatelausuman piilomainonnasta. Uskottavuus on journalismin kantava periaate. Katsojille ja kuuntelijoille tulee tehdä selväksi, missä kulkee journalismin ja kaupallisen sisällön välinen raja.

Kuluttajansuojalain mukaan mainoksen on oltava tunnistettavissa mainokseksi vaivatta esitystavasta ja mainosvälineestä riippumatta. Myös Aikakausmedian helmikuussa 2014 hyväksytyissä uusissa säännöissä korostetaan, että lukijan on voitava erottaa advertoriaali muusta toimituksellisesta sisällöstä.  Nämä perusperiaatteet pätevät myös verkossa.

Tunnistettavuus helpottuu, kun advertoriaali merkitään tunnistetekstillä, esimerkiksi ”Ilmoitus”, ”Mainos” tai ”Ilmoitusliite”. Sponsoroitujen ohjelmien alussa tai lopussa on esitettävä selvästi sponsorin nimi tai tunnus. Katsojille on selkeästi ilmoitettava, milloin ohjelmassa on tuotesijoittelua.