Uusimmat

Seksismiä kitketään mediasta

YK, New York (IPS – Tharanga Yakupitiyage) Naisten asema mediassa kohenee niin vitkaan, että sitä tarkkaileva Global Media Monitoring Project (GMMP) suosittaa järeitä tavoitteita seksismin kitkemiseksi.

”Seksismi on juurittava mediasta vuoteen 2020 mennessä”, vaatii World Association for Christian Communicationin pääsihteeri Karin Achtelstetter. Järjestö on luonut GMMP-raportin UN Womenin tuella.

Nykytahdilla tasa-arvoon pääseminen veisi 75 vuotta, sanoo YK:n naisjärjestön viestintäpäällikkö Nanette Braun. Vauhdin kiihdyttämiseksi järjestöt listaavat keskeiset tavoitteet, jotka pitää toteuttaa vuoteen 2020 mennessä:

Sukupuolten tasa-arvon on toteuduttava kaikissa julkisissa valtakunnallisissa viestimissä ja 40 prosentissa yksityisistä. Se tarkoittaa käytännössä muun muassa tasaveroisia mahdollisuuksia työhönotossa ja tehtävänannossa.

Toinen tavoite edellyttää, että puolet uutisissa esiintyvistä henkilöistä on naisia. Lisäksi halutaan, että 30 prosenttia jutuista kyseenalaistaa perinteiset sukupuoliroolit, 30 prosenttia nostaa esille tasa-arvoasioita ja 30 prosenttia perustuu kriittiseen ihmisoikeusnäkökulmaan.

Naisten näkyvyys jämähti

Rajut tavoitteet kumpuavat GMMP:n 23. marraskuuta julkaistusta raportista, jota varten on tutkittu tilannetta 114 maassa eli useammassa kuin koskaan aiemmin.

Sen mukaan naisten näkyvyys uutisissa on junnannut paikoillaan viisi viime vuotta. Naisten osuus lehti-, televisio- ja radiouutisten käsittelemistä henkilöistä on nyt 24 prosenttia, kuten myös vuonna 2010. Politiikkaa käsitelevissä jutuissa naisia on vain 16 prosenttia.

Perinteisten viestimien jutuista on naisten tekemiä 37 prosenttia, digipuolella osuus nousee 42 prosenttiin. Mutta verkkouutisissa ja tweeteissäkin naisia esiintyy vain 26 prosenttia.

Raportin mukaan vain neljä prosenttia uutisista kyseenalaistaa sukupuolirooleja, missä on kasvua yksi prosenttiyksikkö vuodesta 2005. Naisen esiintyminen jutussa uhrina on pysynyt tuplasti todennäköisempänä kuin miehen.

”Sukupuolisyrjintä hävittää viestinnästä rikkautta, jota naisten erilaiset näkökulmat voisivat tarjota. Samalla se vähentää median vetovoimaa kaikkialla yhä tiedostavammaksi käyvän yleisön keskuudessa”, sanoo UN Womenin pääjohtaja Phumzile Mlambo-Ngcuka.

Tietoisuuden kasvusta huolimatta tavat, joilla naiset esitetään uutisissa, vaikuttavat vahvasti asenteisiin ja vahvistavat perinteisiä sukupuolirooleja, hän muistuttaa.