Uusimmat

Piilomainonnasta kaksi langettavaa JSN:ltä

JSN antoi maaliskuun kokouksessaan kaikkiaan kolme langettavaa ja viisi vapauttavaa päätöstä.

JSN:n tiedote:

Julkisen sanan neuvosto ratkaisi keskiviikon kokouksessaan kahdeksan kantelua, joista kolme päätyi langettavaan päätökseen. JSN huomautti Hevosurheilua ja Iltalehteä piilomainonnasta. Kolmas langettava päätös tuli Keskisuomalaiselle, ja perusteina olivat virheen korjauksen ja konserniyhteyden kertomisen laiminlyönti.

Vapauttavat päätökset neuvosto antoi Ilta-Sanomille, Lapin Kansalle, Viitasaaren Seudulle, ja Ylen Uutisille sekä MOT:lle. Ilta-Sanomilla oli riittävän hyvät lähteet jutulle, jossa kerrottiin Putinin sperman käyttämisestä venäläisten ”jalostukseen”. Lapin Kansan jutussa ei ollut virhettä ja lisäksi lehti antoi tilaa täydentävälle mielipiteelle. Viitasaaren Seudun tekstari ei kohdistunut tunnistettavaan henkilöön. Yle saattoi laskea omakotitalon neliöhinnan jakamalla kiinteistön hinnan tontin pinta-alalla, koska se lukijan huomautuksen jälkeen lisäsi laskentatavan kaikkien näkyville. MOT:n otsikko ”Ilmasta rahaa maajussille” ei halventanut viljelijöiden ammattikuntaa.

Iltalehden langettava päätös perustui siihen, että verkossa julkaistu ”Esittelyssä: Vuoden odotetuin automallisto” ei erottunut riittävän selvästi ilmoitukseksi. Ilmoituksen ilme oli sama kuin jutuissa, eikä maininta ”Sponsoroitua sisältö” kertonut neuvoston mielestä riittävän selvästi, että kyse oli Volkswagenin ostamasta ilmoitustilasta.

Hevosurheilu kertoi jutussaan yksityisen peliyrityksen tempauksesta tarjota Fintoton ravivedonlyöntiin liittyviä palvelujaan ilmaiseksi, jotta se saisi lisää asiakkaita. Koko sivun jutussa kuultiin vain kyseisen yrityksen edustajaa, joka sai kehua vapaasti tarjoustaan. Juttu oli yksipuolinen, kritiikitön, mainosmainen ja tehty peliyrityksen ehdoilla.

Keskisuomalainen uutisoi, että sen tilaajat äänestävät aktiivisemmin kuin ne, jotka eivät tilaa lehteä. Juttu antoi liian edullisen kuvan tilaajien äänestysaktiivisuudesta. Lehti ei pyynnöstä ja lupauksestaan huolimatta korjannut uutista. Se ei myöskään kertonut, että tutkimus oli tehty sen omasta toimeksiannosta ja jätti mainitsematta, että lehti ja tutkimuksen tekijäyritys kuuluvat samaan konserniin. Kaksi neuvoston jäsentä jätti päätökseen perusteluihin eriävän mielipiteen.

Lue lisää päätöksistä JSN:n sivuilta.