Uusimmat

Nettisensuuri tulvahti Serbiaan

Belgrad (IPS – Vesna Peric Zimonjic) Serbiassa on tulvavesien laskettua noussut pintaan uusi ilmiö: nettisensuuri. Hallituksen toimintaa toukokuun tuhoisten tulvien aikana arvostelleita sivustoja ja blogeja on hakkeroitu ja blokattu joukoittain.

Noin 30 henkeä on pidätetty viime viikkoina ”väärien uutisten ja paniikin” levittämisestä. 

Kolme nuorukaista vietti yhdeksän päivää putkassa väitettyään Facebookissa, että pahimpien tulvien koettelemassa Obrenovacissa kuoli satoja ihmisiä. Nuorukaiset odottavat nyt vapaudessa oikeudenkäyntiä, josta voi seurata puolesta viiteen vuotta vankeutta. Virallisen tiedon mukaan tulvissa menehtyi yli 50 ihmistä. 

Syyttäjänviraston nimetön edustaja sanoi IPS:lle, että nettipostaukset olisivat voineet aiheuttaa paniikkia tai vakavia järjestyshäiriöitä. Hänen mukaansa kyse ei ole sensuurista, jonka perustuslaki kieltää. 

Asiantuntijat ja kansalaisoikeusvaltuutettu Sasa Jankovic kuitenkin syyttävät sensuurista niitä, jotka sulkivat pääministeri Aleksandar Vucicin hallitusta kritisoineet Teleprompter.rs and Drugastrana.rs -sivustot.

Axel Springer Median omistaman Blic-lehden verkkosivuilta poistettiin selityksittä blogi, jonka otsikkona oli Minä AV eroan.

Kohti yhtä totuutta

”Valtio pyrkii selvästi rajoittamaan yhteiskunnallista keskustelua. Samalla yritetään ajaa sisään yhtä ajatusmallia”, sanoo Serbian riippumattoman journalistiliiton (Nuns) johtaja Vukašin Obradovic. 

Kansalaisoikeusvaltuutettu Jankovic sanoi lausunnossaan, että sensuurin salaaminen vaikeutuu, koska ”näemme yhä useammin, miten tietoja tai arvostelua poistetaan julkisesta mediasta tai tiedonlähteestä.” 

Belgradin pormestarin Sinisa Malin vetoomus, jossa hän pyysi Obrenovacin asukkaita pysymään kodeissaan 16. toukokuuta, poistettiin Belgradin virallisilta verkkosivuilta. Obrenovac on osa pääkaupunkialuetta. 

Vetoomus katosi sen jälkeen, kun koko kaupunki jäi tulvan alle samana päivänä ja 23 000 ihmistä jouduttiin hätäisesti evakuoimaan. Vetoomusteksti oli kuitenkin yhä löydettävissä, ja sitä levitettiin myöhemmin laajalti sosiaalisessa mediassa. 

Mali kuuluu hallitsevan Serbian edistyspuolueen (SNS) johtoon. Puolue voitti toukokuun ennenaikaiset vaalit ja johtaa maata yhdessä sosialistien kanssa. Koalitio tuli valtaan 2012 demokraattien hävittyä vaalit korruptiosyytteiden keskellä.

Paluu Milosevicin aikaan 

Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön Etyjin lehdistönvapaudesta vastaava edustaja Dunja Mijatovic syytti toukokuun lopulla Tukholmassa järjestetyssä kokouksessa Serbiaa nettisensuurista.

Pääministeri Vucic on kiistänyt sensuurin.

Serbialaiset tarkkailijat muistuttavat, että Vucic oli vuoden 1999 Nato-pommitusten aikaan kaikkien aikojen nuorin tiedotusministeri Slobodan Milosevicin hallituksessa. Tuota aikaa leimasivat tiukka lehdistösensuuri ja tukahduttava lainsäädäntö. 

”Tilanne on nyt sama kuin Milosevicin aikana tai jopa pahempi”, sanoo toimittajaveteraani Jasminka Kocijan. Hän sai hiljan potkut valtion Tanjung-uutistoimistosta laitettuaan Facebookiin tietoa sitä, miten Punaisen Ristin väki pelastaa ihmisiä lumikinoksista. Maassa oli sitä ennen levitetty laajalti videota, jossa Vucic pelastaa lapsen lumesta Feketicissä. 

Vucicin koalitio on alusta asti pyrkinyt poistamaan kaiken itseään koskevan satiirisen ja kriittisen aineiston. Edistyspuolueen sisäisiä asioita käsitellyt blogi suljettiin 2012, ja Vucicin toista avioliittoa koskevaa aineistoa poistettiin viime vuonna.

Tuorein tapaus oli 1. kesäkuuta, jolloin Pescanik.net katosi. Se julkaisi kolmen yliopiston professorin laatiman analyysin, joka osoitti Vucicin oikeana kätenä tunnetun sisäministeri Nebojsa Stefanovicin väitöskirjan plagiaatiksi.